Wat kost studeren? (nibud-editie)

Hoewel ik soms over Nibud een beetje lacherig doe, is het een goed startpunt. Vandaag wil ik eens kijken wat de Nibud aangeeft hoe een gemiddelde student eigenlijk hun geld uitgeeft.

Aangezien ik een student ben is het misschien leuk om mijn licht er eens op te schijnen. Ik weet dat er een aantal van mijn lezers (toekomstige) studerende kinderen hebben.

  • Collegegeld: 165
  • Huur: 366 euro
  • Boodschappen: 161 euro
  • Studieboeken en -benodigdheden: 57 euro
  • Vervoer (naast de OV-kaart): 55 euro
  • Ontspanning, uitgaan en sport: 144 euro
  • Kleding en schoenen: 47 euro
  • Zorgverzekering: 97 euro
  • Telefoon: 26 euro
  • Totaal: 1118 euro

Op het eerste zie ik (al) dat het niet klopt. Zo mis ik verzekeringen (inboedel, etc.) en extra zorgkosten (als je zo’n pechvogel ben als ik). Daarnaast is de categorie ‘ontspanning, uitgaan en sport’ veels te laag ingeschat. Hier kom ik nog op terug.

Laten we bij het begin beginnen. Het collegegeld is ingeschat op 165 euro per maand. Dit is het wettelijk collegegeld. Als je een tweede studie o.i.d. volgt, is dit veel hoger. Daarnaast is het zo dat sommige universiteiten het per kwartaal of in termijnen afschrijven. Ook heb je de optie om het in een keer aan het begin van het jaar te betalen.

Huur hangt af van de stad. Waar ik woon, betaal ik 360 euro – maar in Amsterdam bijvoorbeeld kan het oplopen tot 700+. Auw. De boodschappen zijn misschien een beetje optimistisch ingeschat (161,- pm/5,- pd). Toen ik voor het eerst op mezelf woonde en kookte, was ik verbaasd dat mijn buurman in mijn studentengang biologisch kookte. Een heleboel mensen kunnen die 161 euro in de maand in een week doorheen jagen. Een idee zou zijn om een goede voorraad kast met dingen zoals rijst, pasta en couscous aan te houden en alleen het vers elke week te halen. Het kan zeker goedkoper, maar dat vergt karakter. Ik zou het eerder schatten op 50,- euro per week, dus 200,- euro per maand.

Dan nog de studieboeken. Die zijn sterk afhankelijk van je studie. Ik studeer bio-inforamtica, dus behalve een statistiek-boek van (hou je vast) 97,- euro heb ik niet veel gekocht. Elke termijn krijgen de studenten een lijst gebaseerd op de vakken die ze volgen. Readers kosten rond een 10,-, en die heb je vrijwel voor elk vak wel nodig. Een termijn is ongeveer 2,5 maand, afhankelijk van de school. Wij hebben zes periodes, dus per jaar zijn sommige mensen wel 200,- euro per periode, 1200,- euro per schooljaar aan boeken kwijt. Gemiddeld.

Vervoer is een wat lastigere kostenpost. Natuurlijk moet je gewoon een OV-kaart aanschaffen (7,50,- euro ongeveer) en er gratis reizen op zetten. De rest vind ik maar vaag. Waar zou ik die 55,- euro aan spenderen? Koop een fiets. Dan kun je gratis reizen.

Ontspanning, uitgaan en sport is een zwaar onderschatte categorie. Een sportkaart heb je vaak voor 100,- per jaar (dus ongeveer een 10,- per maand). Dan komen er nog sportkleding bij, lidmaatschap van een studentenvereniging oid., extra kleding daarvoor, barhangen na de trainingen/vergaderingen, avondjes stappen. De gemiddelde student geeft ongeveer per avond rond de 50,- euro uit aan stappen. Althans, in mijn omgeving.

Kleding en schoenen hangt af van de student zelf. Voor mij zou 47,- euro een goede gemiddelde zijn, al zit ik hier vaak boven of geef ik helemaal niets uit. Een ander ‘zorgenkindje’ is de zorgverzekering. Sommige mensen krijgen het ‘gesponserd’ door hun ouders, een aantal mensen moet het zelf betalen. Zeker chronisch zieke studenten zijn de klos. Ik betaal nu ongeveer 110,- euro per maand, exclusief andere dingen die niet vergoed worden (nieuwe steunzolen, etc.).

Als laatste is er dus nog de telefoonrekening. Die is 26,- euro. Afhankelijk of je rondshopt (het kan veel goedkoper), of veel verbruikt (de sky is the limit, wat dat betreft) is het in principe wel een goed gemiddelde.

Eerlijk gezegd, rond de 1000-1500,- euro per maand is toch eigenlijk wel wat een student maandelijks uitgeeft. Mijn uitgavepatroon komt eraan, in een latere blogpost.

Wat vinden jullie hiervan? Schrikken jullie van de bedragen die hier genoemd worden of valt het in jullie opzicht mee?

16 gedachtes over “Wat kost studeren? (nibud-editie)

  1. Vind het in ieder geval een dure hobby;-) dochterlief studeert sinds dit jaar, collegegeld is net afgeschreven 1984 euro, boeken die we moesten bestellen, 658 euro, gelukkig sinds 1 oktober studenten ov, daarvoor hebben wij 600 euro aan ov uit moeten geven om op bestemming te kunnen komen, voor 6 weken en dan 2,5 dag per week. Gelukkig woont dochter thuis en is nog geen 18 zodoende geen kosten voor zorgverzekering en kamerhuur, helaas komt ze niet in aanmerking voor studiefinanciering.. en wij vinden het jammer als ze nu al een lening aan zou moeten gaan..

    Like

  2. Klinkt als een redelijke inschatting voor het gemiddelde. Sommige posten vind ik hoog (26,- voor telefoon bijvoorbeeld, bellen en internet via wifi scheelt al veel), 50 euro voor een avond stappen is ook een keuze. Fietsen is inderdaad een goede om kosten te drukken. Als je snel financieel vrijer wilt zijn zul je spaarzamer moeten zijn op een aantal punten dan het Nibud gemiddelde.

    Like

  3. Onze dochter zit nu op kamers in Utrecht. Kosten: 425,00 huur voor een kamer van 12m2…2 maanden borg en per 1 augustus al gehuurd. Boeken voor deze periode 255,00 euro. Ze is lid van een studentenvereniging a 15,00 euro per jaar.Gebruikt haar OV kaart om ‘gratis’ te reizen. Ze krijgt zorgtoeslag, deze dekt de kosten van haar zorgverzekering. Wij betalen haar zorgkosten(medicijnen, contactlenzen en eigen risico). We hebben haar maximaal laten lenen…als ze haar propedeuse heeft lossen we dat bedrag weer af bij DUO. Niet dat ze dat bedrag maandelijks gebruikt…wat ze over houdt zet ze op haar spaarrekening. Ze kijkt nu eerst wat ze nodig heeft per week om van te leven. Gemiddeld 20,00 euro aan biologisch eten voor 4 dagen. Overige dagen eet ze bij haar vriend of thuis. Waarom maximaal lenen bij DUO? Veronderstel dat ze niet uitkomt met het geld dat wij haar maandelijks zouden geven, dan kan ze daarbovenop nog eens maximaal lenen bij DUO en heeft ze alsnog een studieschuld…We bekijken het per jaar…

    Like

  4. Mooi overzichtje, moet eerlijk bekennen dat ik niet meer precies weet wat ik uitgaf toen ik nog student was, maar denk net dat ik die €1000/mnd ging halen. Zal eerder rond de €700-800 hebben gezeten. Maar dan moet ik ook wel bekennen dat zorgkosten lager waren en college/boeken geld door mijn ouders werden betaald. Kamer huur was van alles tussen de 225 en 350 per maand. Maar goed, dit was dus allemaal alweer 10-15 jaar geleden….gaat hard 🙂
    Zoals je al zei, klopt aardig voor nu die 1000-1200 per maand. Maar als je heel creatief wordt, en gebruik maakt van alle vormen van toeslagen, zou je waarschijnlijk toch nog wel rond de 800-900 moeten kunnen uitkomen (beetje afhankelijk van studie en stad). Maar of het dan nog leuk is?

    Geliked door 1 persoon

  5. Even een paar losse flodders als reactie (niet op alle punten): onze kinderen kunnen van zorgtoeslag ook hun ziektekostenverzekering niet betalen (fysio, ziekenhuis, bloedonderzoeken) – vind ik hier echt te laag geschat. Mobiel juist weer wat hoog. Reizen buiten ov kaart: als je een weekkaart hebt, en je wilt of moet in het weekend ergens heen, heb je ov kosten. Op platteland zoals hier kom je er niet met de fiets (onze studentjes wonen thuis).
    Toen ik zelf studeerde, zat ik in wel vijf min of meer regelmatige eetclubjes. Heel gezellig en veel goedkoper en wegens zelfgekookt behoorlijk gezond. Stapgeld 50 euro vind ik onvoorstelbaar veel, wij hadden op de studentenvereniging, tegen inkoopsprijs drankjes en gingen uiteraard niet iedere avond.
    Ook als ik uit ga van “een gulden toen is een euro nu” krijg ik de indruk dat studenten er royaler van leven. Dat is dan weer helemaal in overeenstemming met de rest van de maatschappij, waarbij de standaard luxer is geworden.

    Geliked door 1 persoon

  6. Pfoe, krijg bij dit lijstje niet echt het idee van een zuinig studenten leven. Zeker de posten uitgaan/sport, boodschappen en mobiel kan best wat minder. En zoals gezegd dekt de zorgtoeslag grotendeels de zorgpremie. Onze laatste berekening (door mij, studerende zoon en met Elsevier lijstje (notabene!) gemaakt) komt op 10.000 euro per jaar dus 833 per maand. Vraag me nu een beetje af waarom je blog “minimaal leven” heet.

    Like

  7. Klopt niet voor iedereen. Mijn zoon moet 70 km enkele reis (auto berekend, dus trein veel meer) reizen, dus een fiets is onmogelijk. Momenteel moeten wij zijn ov betalen omdat de overheid dit nog niet vergoed. Ruim 350 euro per maand. Kleding 700, boeken 700, excursies nog onbekend. Telefoon 18 euro per maand, kleding 50 per maand. Hij heeft 2 baantjes en moet ook nog 100 uur stage lopen. Een beetje sporten, dus je begrijpt dat de weken helemaal vol zitten. Zorgverzekering gaat pas vanaf september gelden.

    Like

  8. Wat leuk dat je hier een inkijkje in geeft zeg!
    Toen ik studeerde, leefde ik van 800 gulden per maand, weet ik nog. Andere tijden he 🙂 Ik at in ieder geval voor veel minder. Ik vind jouw voorstel 50 euro per week heel veel in ieder geval, ik eet nu met mijn gezin van 4 voor ongeveer 100 euro per week en dat kan nog best naar beneden.

    Like

  9. Pingback: Mijn budget (oktober 2016) | Minimaal Leven

  10. Phoe, dat schrik ik wel van….ik denk dat ik maar een krantenwijk er bij ga nemen om mijn dochter te laten studeren over 2 jaar…. ik heb mijn baas al meerdere uren gevraagd maar dat schiet nog niet echt op…
    Dochter kan zelf niet werken naast haar studie straks vanwege haar handicap.sparen hebben we wel gedaan maar dat dekt de kosten echt niet….😕

    Like

  11. Nibud is een goede site om bewust te worden van je kosten. Het kan hoger uitpakken, Nibud pakt een gemiddelde. Veel van deze kosten komen wel ongeveer overeen met wat ik uitgaf in mijn studentenperiode.

    Like

Laat een reactie achter