Mijn budget (oktober 2016)

Aangezien vorige week zo ontzettend veel respons kwam over mijn mening wat nibud aangeeft, hier eens een overzichtje van mijn budget. Zijn jullie benieuwd?

Wat komt er bij mij in?
Ik krijg ongeveer 1500 euro elke maand bijgeschreven. Dit is niet elke maand hetzelfde. Soms maak ik extra uren – en krijg ik meer geld. Soms heb ik ook van die leuke maanden waar ik twee keer in de maand geld krijg van mijn baas. De rest room ik af en zet ik op een spaarrekening (althans dat is het plan) – of ik gebruik het om tegenvallers (extra zorgkosten) op te vangen. De 1500 euro bestaat uit een lening van DUO, huur- en zorgtoeslag en loon.

Het budget
Ik heb mijn budget opgesteld in mate van ‘belangrijkheid’. Als in: mijn prioriteiten staan bovenaan en waar ik het eerste op zou korten staat helemaal beneden. Daarnaast heb ik het een en ander afgerond tot hele cijfers.

Boodschappen: 60,- euro
Internetboodschappen: 30,- euro
Huur: 375,- euro
Zorgverzekering: 108,- euro
Extra zorgkosten: 15,- euro
Andere verzekeringen: 51,- euro
Collegegeld: 431,- euro
Telefoon: 18,- euro
Benzine: 160,- euro
Auto onderhoud en reparaties: 15,- euro
Wegenbelasting: 28,- euro
Sparen: 135,- euro
Kleding ed: 30,- euro
Cadeaus: 25,- euro
Onverwachts: 10,-
Zakgeld: 30,-

Ik heb besloten om mijn boodschappen budget te verhogen. Waar ik laatst nog vermeldde dat ik mezelf 10,- per week gaf om boodschappen van te kopen ben ik laatst aan een nieuw dieet bezig wat meer kost. Natuurlijk probeer ik het meeste via mijn ouders te krijgen (dat is niet veranderd) maar vaak wil ik halverwege de week groente, fruit en andere bederfelijke dingen te halen.

Tijd gaat vertellen of de 30,- euro voor de internetboodschappen echt nodig zjin. Dit bestaat uit supplementen (eiwitshakes en -repen), vitamines en veganistische boodschappen die moeilijk te verkrijgen te zijn in een normale winkel. Ik verwacht eigenlijk de komende maanden op dat vlak weinig uitgaven, aangezien ik de laatste maand(en) een voorraad heb opgebouwd en die wil opmaken. Ik weet dat men supplementen vaak overbodig vind (en een luxe), maar ik blijk een aantal tekorten te hebben die ik moet aanvullen. Gezondheid vind ik persoonlijk heel belangrijk en daar bespaar ik niet op.

Op de zorgverzekering en andere verzekeringen wil ik nog besparen. In december kijk ik nog eens goed naar mijn zorgpolis. De andere verzekeringen wil ik nog uitzoeken. Ik denk dat het goedkoper kan, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik moet beginnen (tips zijn welkom!). Oktober was trouwens wel een dure maand op het gebied van zorg. Ik heb een groot aantal rekeningen en moest veel bijbetalen voor de zorg die ik heb ontvangen. Ik ben daar heel hard over de 15,- euro gegaan. Hopelijk valt dat volgende maand mee.
Dan komen het collegegeld, waar ik geen invloed op heb. Fun fact: dit wordt in vijf termijnen afgescreven, dus sommige maanden betaal ik collegegeld en de rest pot ik het op. πŸ™‚ De telefoon kan goedkoper, maar is een abbonement. Dat is iets om nog naar te kijken.

Verder heb ik de kosten van een auto. Dat is een bewuste keuze. Ik weet dat er veel kritiek op was (en is), maar zoals ik al eerder heb gezegd: het is een bewuste keuze. Punt. Voor benzine heb ik ruim gebudgeteerd. Dat budget had ik vastgesteld in de tijd dat de benzine veel duurder was (toen maakte ik ongeveer 35/40 euro per week ‘op’) maar dat kan misschien naar beneden. Ik wil het een paar maanden aankijken, daar een gemiddelde over berekenen en zien of het nu erg afwijkt. Of, ik kan het extra geld gebruiken om te sparen.

Dan heb ik nog alle auto kosten, zoals wegenbelasting, waar ik weinig aan kan doen, en de post waarin ik spaar voor auto onderhoud en reparaties. Doel is om daar 1000,- euro voor te sparen per jaar, dus waarschijnlijk gaat deze post omhoog. Verder spaar ik nog 135,- euro extra voor de jaarlijkse kosten (contributies etc.) en mijn emergency fund. Ook gaf ik mijzelf 30,- euro om kleding voor te kopen, maar volgende maand wil ik daar niets aan uitgeven. Daarnaast vind ik 25 euro ruim voldoende om aan cadeautjes aan te geven. In de praktijk vind ik het nog wel soms lastig om voor dat geld bijvoorbeeld voor twee verjaardagen cadeautjes te vinden. Ook heb ik zelf nog zakgeld, 30,- euro, waarvan ik niet weet of ik dit wel in mijn budget blijf houden (als is het leuk om dit geld te gebruiken voor uit gaan, zoals naar de bios gaan).Β  Ook heb ik nog 10,- euro gebudgeteerd voor onverwachte zaken, maar daar moet ik nog goed over na gaan denken omdat soms onverwachte dingen veel geld kosten. πŸ™‚

En dat is mijn budget! Wat vinden jullie ervan?

5 gedachtes over “Mijn budget (oktober 2016)

  1. Overzichtelijk budget, je weet in ieder geval goed waar je je geld aan uit wilt geven en je staat daar achter (je moet er tenslotte zelf mee leven, dus er “blij” mee zijn is wel handig).
    Moet toegeven dat ik in een soort gelijke situatie het waarschijnlijk iets anders zou doen, maar dat is een persoonlijke voorkeur (je raad het al, dit gaat voornamelijk over de auto en de supplementen πŸ˜‰ ).
    Zit er in de zorgverzekering ook een bedrag verwerkt voor je eigen risico? Of is het alleen verzekering? Zo ja, dan is ie best hoog. Betalen nu met zijn drieen €167 per maand, maar we kunnen dan ook wel een eigen risico dragen van max €875, dat scheelt een hele boel.

    Like

    • Dat is een goede, het eigen risico verwerken in die post. Op dit moment is het alleen de verzekering, en inderdaad, vrij hoog. Dit wil ik in december aanpassen. Waarschijnlijk ga ik ook naar het hoogst mogelijke eigen risico. Dit jaar (en deze maand) was qua zorg een vrij dure maand en ben ik bijzonder ver over budget gegaan – maar voor volgend jaar verwacht ik geen grote uitgaven – dus ga ik zeer waarschijnlijk voor het hoge eigen risico. In principe kan ik het dragen. πŸ™‚

      Ik zit nog te twijfelen over de andere verzekeringen. Ik kan het misschien zelf onderzoeken, maar een onafhankelijke verzekeringsagent die dit mij kan uitleggen kan ook zijn geld waard zijn.

      Verder heb ik dus nu een voorraadje aan supplementen/online boodschappen; aangezien ik vegan eet (persoonlijke keuze) bestel ik die dus online. Tijd gaat vertellen of ik dit uiteindelijk ook bij het boodschappen kan bijvoegen.

      Like

      • Wij eten zelf voornamelijk whole foods plant based (gezond veganistisch dus). Enige supplement dat we gebruiken is B12 (anders ga je het niet lang volhouden, je moet tenslotte rode bloedlichaampjes kunnen maken en je zenuwen goed laten werken, etc., etc.). Maar voor de rest krijgen we met gezond eten meer dan voldoende proteine, vezels, vitamines en mineralen binnen. Laatst nog bloedwerk gedaan en die waren helemaal top. Kortom, zoals je maar goed gevarieerd eet heb je (bijna) geen supplementen nodig (gevarieerd is in dit geval elke dag groente, fruit, bonen, noten/zaden en hele granen). Zou je toch weer mooi €30/maand schelen πŸ˜‰

        Like

  2. Die verzekeringen post is idd redelijk hoog. Zelf met een gezin betaal ik 43 euro per maand. Reisverzekering, inboedelverzekering, ongevallen verzekering aansprakelijkheidsverzekering (geen WA, want er is niets wettelijk verplichts aan deze itt die bij een auto) rechtsbijstand (en dat is de duurste van het rijtje. Mijn moeder komt niet verder dan een 10tje per maand. Inboedel en aansprakelijkheid meer heeft zij niet nodig.

    Like

  3. Ziet er netjes uit! Ben (ook) wel benieuwd welke verzekeringen nu precies onder die 51 euro vallen. Als de autoverzekering er bij zit valt het wel mee. En je woont op kamers maar ga je ’s weekends nog naar je ouders? Scheelt in eten en zelf wassen. Zie geen post voor water/ gas/ electriciteit/ internet, zit dat allemaal bij de huur inbegrepen? Dan valt de huur weer mee, terwijl ik in eerste instantie dacht, oei best veel voor een studentenkamer (is tie groot?). Maar je hebt het netjes op een rijtje, eens kijken of onze zoon het ook zo netjes gaat doen als hij binnenkort op kamers gaat!

    Like

Laat een reactie achter

