De boekhouding bijgewerkt

Ik heb een kasboekje, zowel digitaal als offline. Dat laaste is vooral handig om specifieke bedragen terug te vinden, het eerste om het allemaal, overzichtelijk bij elkaar opgeteld te zien.

Gisteravond heb ik mijn boekhouding weer eens bijgewerkt, en het huilen stond mij nader dan het lachen. Natuurlijk heb ik weer wat kunnen sparen, mede door een aantal voorschotten en hier en daar wat bijklussen, maar ik schrok meer van de uitgaven die ik had gedaan.

Ik heb de neiging om voor ieder wiswasje naar de Action, Hema of iets dergelijks te rijden. Ook kom ik in de supermarkt snel in de verleiding om wat lekkers mee te nemen. Vroeger praatte ik het allemaal goed door voor producten te kiezen die onder de euro lagen – maar losse euro’s zijn samen (soms) een groot bedrag. En dat doet zeer.

Ik dacht zelfs dat ik eerst in de min zou eindigen. Dat was dus voor ik mijn loon van mijn bijbaantje had ingevuld. Pfff. Dat was even schrikken! Het heeft mij goed wakker geschud.

Maar wat zijn nu de grootste kosten? Als we aannemen dat juli een “normale maand” is, voor ik echt begon met consuminderen (aka, ja, alweer, het schoenen doel), dan zijn mijn grootste kostenposten:
– Huur
– Benzine
– Hobbies
– Huishoudelijke artikelen (o.a. kaasschaaf, wasnetten, etc.)

Ook geef ik veel uit aan eten wat eigenlijk troep is: croissantje hier, thee met wat lekkers daar. Aan de huur en benzine kan ik weinig veranderen, maar aan de andere drie categorieen is makkelijk veel winst te behalen. Ik denk dat die “geen nieuwe grondstoffen voor projecten kopen” echt een goede regel zal blijken. Ik hoop dat hierdoor mijn uitgaven in deze categorie drastisch afnemen. Qua huishoudelijke artikelen ben ik nog een beetje zoekende. Aan de ene kant was de kaasschaaf hard nodig, maar aan de andere kant denk ik vaak heel snel dat ik iets nodig heb. Heeft iemand tips hiervoor?

Ik denk dat op dit moment het beste is om alle winkels gewoon te vermijden en mij meer te richten op mijn kamer. Zo is de papierwinkel hier dramatisch (ik kon mijn kasboekje niet vinden, heb het uiteindelijk op een extra vel geschreven – dat wordt overschrijven!). Verder, als ik mijn doel van de nieuwe schoenen wil halen voor januari 2016, moet ik elke maand 75 euro sparen (afgerond naar boven). Dat is erg haalbaar, zeker als ik zie wat ik de laaste twee maanden naar mijn spaarrekening heb gesluisd.

12 gedachtes over “De boekhouding bijgewerkt

  1. Denk bij alles wat je “nodig” hebt, “Heb ik het echt wel nodig?”
    Wanneer je het wel nodig hebt: Heb je het niet al in de kast liggen? ” ( vaak wel, zonder dat je het nog wist).” Kan ik het bij de kringloop halen?”
    Let op, ga wel voor kwaliteit anders is het nog duurkoop.
    Heb ik het nu nodig of kan het even wachten ( bijv. op een kortingssticker van de H.E.M.A die mogelijk deze week/ volgende week of week er op in je brievenbus beland). Heb je nog ergens een kadobon liggen of kan het van spaarpunten bijv. van a.irmiles.
    Eén of 2 week wachten met aanschaf is vaak goed te overbruggen.
    Je zult merken na deze stappen dat je :
    a) Het niet nodig hebt.
    b) Bij wel aanschaf dat het goedkoper kan dan je eerst dacht.

    Like

  2. Hai, de kaasschaaf had ik zelf of bij de a.ction gekocht of in de k.ringloopwinkel. Dit scheelt echt heel veel geld met bijvoorbeeld een b.lokker of een H.ema.
    Ik wil ook nog wel eens onvermijdelijke uitgaven zoals een kaasschaaf uitstellen tot volgende maand, omdat ik kaas ook met een gewoon scherp mesje in dunnen plakjes kan snijden (met een beetje moed, beleid en trouw 😉 en ik zodoende de aanschaf nog even uit kan stellen.
    Ik vraag mijzelf altijd af: heb ik dit echt nodig of kan ik dit ook anders oplossen? En er blijkt zoveel te zijn dat anders opgelost kan worden dan dat we in 1e instantie denken.

    Leuke blog! Groetjes, Astrid

    Like

    • Dank je! Ik heb de kaasschaaf van de Jumbo vandaan, en die was ook goedkoper dan de blokker – het is van het merk sorbo, dus ik denk/hoop dat ie mijn hele leven (of althans een groot deel) volhoud!

      Like

  3. een aankoopboekje is voor sommige mensen de oplossing: alles wat je wilt, of nodig denkt te hebben, schrijf je in een kleine notitie boekje (of in evernote op je mobiel). Plus datum waarop het opkwam. Na x tijd (2 weken, 4 weken) mag je pas op weg gaan om het ding te kopen.
    Ik begin altijd bij Marktplaats en de kringloop, maar koop daar niet altijd. Scheelt wel vaak.

    Soms kom je erachter dat je zonder kunt. Soms ook niet en ben je extra blij met je aankoop.
    Soms kom je erachter dat iemand anders 3 kaasschaven heeft liggen en dat je er 1 mag hebben/overnemen.

    Like

  4. Kringloop is heerlijk, maar als je er naartoe gaat om “iets” te kopen is het er natuurlijk niet altijd. Nadeel je ziet vaak wat dat je dan ook nog koopt omdat het zo leuk of handig en wat je eigenlijk niet nodig hebt.

    Like

  5. Zo zie je wel meteen het nut van zo’n kasboekje! Je kunt precies zien waar het ‘mis’ gaat. De action en Hema zijn ook wel erg leuk. Ik snap hoe dat gaat. Ik heb er zelf vaak ook last van.

    De winkels mijden is het makkelijkst inderdaad. Dan hoef je ook niet te vechten tegen de verleiding.

    Succes!

    Like

  6. Pingback: 5 redenen waarom je teveel geld uitgeeft - Huisvlijt

  7. Heel herkenbaar! Wat ik doe is even gas terug nemen en stil staan bij het volgende; heb ik het echt NU nodig? Zo niet dan stel ik het een dag uit. Vaak vergeet je het later om te kopen. Verder leef ik heel bewust. Zo kijk ik regelmatig in mijn kasten om te kijken wat ik heb en probeer ik kleding te dragen die ik al een tijd niet heb gebruikt .

    Like

  8. Een lijstje maken met dingen die je graag wilt hebben werkt inderdaad erg goed. Ik maak van mijn wensenlijstje een verlanglijstje op pinterest voor verjaardagen, kerst etc. Zo hebben anderen altijd genoeg om uit te kiezen en krijg ik voornamelijk kado’s die ik ook echt wil hebben.

    Like

  9. Pingback: Teveel geld uitgeven? 6 x waarom! - Huisvlijt

Laat een reactie achter