FIRE of FI?

Een aantal blogposts zette mij laatst aan het denken, waaronder de laatste Reader Case Study van Frugalwoods. In deze case study, werd de vraag gesteld: wil je FIRE of FI worden?

FIRE is natuurlijk financieel onafhankelijk worden zodat je vroeg met pensioen kan, terwijl FI staat voor financiële onafhankelijkheid. Ook de post van Cheesy Finance over de FIRE barn liet het kriebelen.

Want wil ik nu met vroeg pensioen, of is het al voldoende dat ik een grote middelvinger kan opsteken naar een toekomstige werkgever die iets doet waar ik niet zelf achter sta?

Eigenlijk, als ik het moet toegeven, is het voor mij al voldoende om financieel onafhankelijk te zijn. Als ik dan ook nog mijn uitgaven weet te beperken, dan kan ik later part-time gaan werken, en part-time levensgenieter zijn. 🙂

Als ik dan ook nog hier en daar wat kan sparen en beleggen, dan zou ik theoretisch gezien FIRE kunnen bereiken, maar dan langzamer.

Het uiteindelijke plan is als volgt: een baan, een afbetaald huis met wat grond (mag ook gewoon een tuintje zijn) zodat ik kan moestuinieren en dan verder veel gratis of bijna gratis hobby’s aanhouden, zoals wandelen, bloggen en fietsen. En hier en daar een beetje aanrommelen in de tuin.

Wat is jouw toekomstdroom? Wil jij FIRE of FI worden?

15 gedachtes over “FIRE of FI?

  1. Ik denk dat mijn eerste stap naar financial independence is, een afbetaalde flat. En dan kijken hoeveel of hoe weinig ik wil werken. Mijn werk is leuk maar zwaar, dus een dag minder zou al heel wat opleveren imo. Ik heb mijn apt in 2013 gekocht en ben meteen extra gaan aflossen. Zoals het er nu uitziet ben ik in 2021 hypotheek vrij. Misschien ga ik dan ook wel dichterbij huis werken en verkoop ik mijn auto. In de stad heb ik die niet nodig. Time will tell

    Like

  2. Ik ben FIRE en heb er nog geen minuut spijt van gehad. 🙂

    Als ik ooit weer zin heb om te werken, dan kan ik dat, maar voorlopig liever niet. Ik herstel langzaam van een burnout en er is meer dat ik wil doen dan dat er tijd voorhanden is, dus… erg blij met m’n RE.

    Like

      • Da’s een heel verhaal, maar het belangrijkste onderdeel was: vastgoed dat mijn ouders in een ver verleden hadden gekocht toen het nog relatief goedkoop was, van de hand doen op een moment waarop de vastgoedprijzen historisch heel hoog stonden. Daarnaast had ik ook een mooie carrière waarmee ik veel kon sparen. Nu leef ik relatief zuinig en, waardoor ik niet hoef te werken.
        Zoals je ziet was mijn FIRE niet echt mijn eigen verdienste, maar ik heb er wel bewust voor gekozen om te verkopen en de bescheiden te leven. De familieleden die geen zin hadden om te verkopen, werken zich nog altijd de pleuris.

        Like

      • Jezus al die tikfouten, sorry daarvoor.

        Ik vind jouw heel bewuste manier van leven heel inspirerend. Doe zo voort! 🙂

        Like

  3. Ik zie FIRE als een middel, geen doel.
    Mijn doel is een (nog) leuk(-er) leven zonder dat me dat in de financiële ellende brengt en (worst case) voldoende financiële armslag om een grote inkomensdaling te kunnen overleven zonder in de zware ellende terecht te komen.

    Like

  4. Ik wil graag FIRE, waarbij ik waarschijnlijk niet heel R ga doen, maar gewoon lekker waar ik zin in heb. Of noem je dat FI? Als je FI bent kun je toch gewoon kiezen voor RE als je zin hebt? Die gaan toch samen?

    Like

  5. Mijn huis is afbetaald en ik werk nog 3 dagen, het liefst zou ik 2 dagen gaan werken maar dat is niet mogelijk. Over een jaartje heb ik wel recht op seniorenverlof (1/2 dag) Helemaal stoppen wil ik nog niet echt, ben nu 55, maar 60 jaar vind ik een mooie leeftijd voor mijn vroegpensioen en mijn potjes op te gaan maken!

    Like

  6. FI is mooi, maar we gaan toch echt voor FIRE als we het voor elkaar kunnen krijgen. Moet wel zeggen dat we wel voldoende dingen zullen blijven doen, dus vervelen zal het wel niet gaan worden. Echter, we zullen toch wel wat werk blijven doen, al is het alleen al om de vastgoed te onderhouden.
    P.s. blij dat je de post van de FIRE Barn kon waarderen!

    Like

Laat een reactie achter

