Digitale detox

Ik besloot om afgelopen zondag eens een digitale detox te doen. Geen internet, geen tv, geen andere electronica (behalve de klok van mijn telefoon).

Ik werd er bijzonder onrustig van.

Ik haal het grote merendeel van mijn entertainment online. Natuurlijk heb je de grote ‘dingen’ zoals facebook en bloglovin (om al mijn blogs te volgen) – maar ik blijk ook ontzettend afhankelijk te zijn van Netflix en youtube (voor de muziek).

Het was zo stil! Ik kon mij in de ochtend en middag nog prima vermaken met wat te haken, maar alsnog bekroop mij een leeg gevoel tijdens het avondeten (wanneer ik altijd een serie oid kijk als ik eet).

Dat zet mij aan het denken. Is het niet vreemd dat we blijkbaar zo ontzettend afhankelijk zijn van electronica en het internet? Ik bedoel, ik zou nu niet kunnen studeren wat ik nu studeer (een bepaalde vorm van informatica) zonder het internet of computers. Daarhaast hebben “afwijkende” ideeen, zoals consuminderen, extreem vroeg met pensioen gaan opeens een platform.

Ik zag mezelf niet als verslaafd. Ik kan prima uren werken zonder tussendoor altijd op een ‘ping’ te reageren (tip: zet je internet uit als je het niet gebruikt!). Blijkbaar ben ik toch in zekere zin behoorlijk verslaafd.

Desondanks wil ik het weer graag volgende week proberen. Gewoon, rustig wat meer afkicken van de digitale en electronische wereld.

Kan jij zonder electronica of internet?

4 gedachtes over “Digitale detox

  1. Ik ben niet zo actief met bloggen, maar ik kan makkelijk een paar dagen zonder internet. Ik mis het ook niet. Heb je het boek ‘Een jaar offline’ van Bram van Montfoort gelezen (mocht je het boek willen, heb ik het zelfs op voorraad)?

    Like

Laat een reactie achter

