Werken met contant geld

December was een bizarre maand waar ik maar bleef uitgeven (ik heb in Januari hard gewerkt om de schade in te halen) en ik besefte dat het komt omdat ik telkens pin.

Dus besloot ik om in het nieuwe jaar met contant geld te werken in een aantal categorieën. De vaste lasten en sommige contributies (bijvoorbeeld collegegeld en de contributie van de rugbyclub) worden automatisch afgeschreven). Ook een aantal posten die ik onder controle heb (benzine) blijf ik met een pinpas werken. De categorieën waar ik wel vaak (of eigenlijk altijd) te veel uitgeef zijn bijvoorbeeld de boodschappen en mijn vrij te besteden ‘zakgeld’.

Na ongeveer anderhalve maand kan ik nu zeggen dat het mij eigenlijk prima bevalt. Elke maand pin ik een vast bedrag. Die verdeel ik over een aantal enveloppen en op elk moment kan ik zien of ik genoeg geld heb voor boodschappen, een bepaald evenement oid.

In januari ging dus op geen enkel vlak over mijn budget. Erg fijn. 🙂 Maar goed, laten we eerlijk zijn, het is, als ik financieel onafhankelijk wil zijn, dan is minder geld uitgeven sowieso goed.

Wat ik trouwens wel jammer vind, is dat ik er vandaag (bij het bekijken van mijn rekeningoverzicht) dat mijn bank plots stortingskosten berekend. Tja, dan wordt het minder interessant om geld te storten. Wat dat betreft is het misschien handiger om het contant geld ‘op te maken’ in een supermarkt tijdens de wekelijkse boodschappen.

Hoe gaan jullie om met geld? Pinnen jullie alles, betaal je contant of een mengvorm?

8 gedachtes over “Werken met contant geld

  1. Ik heb met alle systemen ervaring en werk nu met digitale envelopjes. Bij mijn bank kan je 10 spaardoelen opgeven. Dat zijn mijn envelopjes geworden waar ik elke maand mijn huishoudgeld in onderverdeel. Als ik dan betaal per pin, neem ik het vervolgens op uit het betreffende digitale envelopje. Voor zaken als de glazenwasser, en andere te verwachten contante betalingen houd ik nog een fysiek envelopje aan waar elke maand een contant bedrag In gaat. En nog een fysiek envelopje waar ik elke maand ook van het huishoudgeld een bedrag in doe voor feestdagen en verjaardagen. Dat is een fijn envelopje dat ook weleens van pas komt als een maand net een paar dagen teveel heeft…

    Groetjes Jacqueline

    Like

  2. Ik pin bijna alles omdat ik dan snel kan achterhalen waar het aan is uitgegeven.Papiergeld verdwijnt soms terwijl ik niet meer weet hoe, dus voor mij werkt pinnen het beste.

    Like

  3. Wij zijn met 2 personen. Wekelijks pin ik E.100 huishoudgeld. Daarvan wordt betaald: boodschappen,zakgeld, kapper, pedicure, kleine kadootjes, kollektes etc.. Deze uitgaven hou ik bij in een schrift. Benzine wordt gepind en onze vaste lasten worden automatisch afgeschreven.

    Like

  4. Ik pin elke maand mijn boodschappengeld in 1 keer en verdeel dit thuis over 5 weken. De ene maand is de andere niet en zo kom ik goed uit. Elke vrijdag mag ik nieuwe geld pakken, heb ik nog wat over van de vorige week, gaat dat in een aparte spaarvarken ( een hele mooie roze ook nog haha ). Benzine pin ik, alle vaste lasten worden natuurlijk automatisch afgeschreven. Wanneer ik bijvoorbeeld naar de kapper moet, of even langs hema en dat soort winkels, pin ik het. Voorheen gaf ik mezelf elke week 50 euro voor zulke uitgaven, maar dit werkte averechts bij mij. Nu ik pin,verplicht ik mezelf om dit gelijk in mijn excel bestandje in te voeren. En je raad het al, daar heb ik niet elke dag zin in, dus ik pin niet zo vaak meer…even omdenken maar zo heb ik al wel weer wat minder uitgegeven…

    Like

Laat een reactie achter

