Inventaris

Niet zo lang geleden (kerst 2016) vloog het huis van een vriend van mij in de fik. Niet zo leuk, maar gelukkig raakte niemand gewond. Wat wel rot was, is dat ze een gigantische inventarislijst moesten inleveren zo snel na de brand.

En dat zette mij aan het denken. Wat als het mij zo overkomen? Wat als mijn studentenflat in de fik zou vliegen? Op zich een niet onrealistisch scenario. Daarnaast wilde ik ook kijken wat de waarde van mijn bezittingen zijn. Als in: wat ik kwijt zou zijn om alles te moeten vervangen.

Daarnaast is het een mooie gelegenheid om nog een beetje hier en daar mijn spullen te ‘editen’; de overbodige dingen eruit pikken en die te doneren aan het goede doel, een little free library of de vuilnisbak. Als ik later verhuis van mijn studentenkamer naar een eigen huis, is het natuurlijk ook fijn dat ik minder spullen heb.

Natuurlijk zijn er ook altijd nog sentimentele items die nooit vervangen kunnen worden (en de externe harde schijf die net voordat ik een backup plan gemaakt had, de ziel gaf – AARGH!) – maar als die verloren gaan ben ik er zeker van dat ik ook nieuwe herinneringen kan maken zonder de items.

Doel van de inventaris is ook om te kijken hoe ik het meeste papier gedigitaliseerd kan worden, hoe mijn belangrijkste administratie gebackupt kan worden en mijn foto’s veilig in de cloud kunnen worden opgeslagen.

In principe ben ik niet echt gehecht aan bepaalde items. Enfin, ik begon gisteravond met de kleding. Mijn strategie is om a la Kondo dor mijn bezittingen te werken. Ik schreef netjes op wat ik bezat, wat ik een ideale garderobe zou vinden en viste en passant nog een onesie en en kapot shirt uit dat ik niet meer droeg. Ik blijk bijzonder veel sportkleding en tassen te bezitten. Daarnaast bleek ook dat ik voor zo’n rond de 4040 euro aan kleding bezat.

Althans, het is het bedrag dat ik uit zou geven als ik mijn ideale garderobe nu moet samenstellen. Ik heb nu meer veel kleding dan ideaal, dat ik net zou vervangen, maar ik besloot om die kleding af te dragen en niet meer te vervangen.

Next up: de boeken. En twee bijna compleet lege weken om door al mijn spullen heen te gaan. 😀

4 gedachtes over “Inventaris

  1. Backup in de cloud, hmmm, weet niet of ik dat aandurf i.v.m. privacy. Maar heb nu alleen een backup op mijn NAS; een goeie fik en zowel laptop als NAS zijn pleite. Je hebt me aan het denken gezet..

    Like

    • Dropbox schijnt het beste te zijn qua eigendomsrechten. Ik werk nu aan een opslagplan.

      Natuurlijk ga ik er geen al te persoonlijke informatie opzetten, want bij de belastingdienst en de bank gaat ‘hun geheugen’ tot 5/7 jaar terug. In principe heb ik dus alle belangrijke info op een beveiligde server staan.

      Ik zit nu te denken wat ik waar opsla. Mijn muziek is erg vervangbaar, dus staat deze maar op een USB stick. Foto’s daarentegen wil ik zowel op mijn (inmiddels) twee harde schijven staan – daarnaast twijfel ik nog of ik alle foto’s altijd ga meenemen of toch een deel in de cloud ga zetten. Lastig!

      Wat trouwens wel een geluk bij een ongeluk was: alleen de kabel van de externe harde schijf bleek kapot te zijn.

      Like

Laat een reactie achter

