London – de schade

Afgelopen week ben ik naar London geweest. Het was echt heerlijk om er een paar daagjes tussenuit te gaan en spannend omdat het mijn eerste soloreis was.

Op de eerste dag maakte ik een tussenstop in Brussel. Ik wilde heel graag de grote markt bezoeken, manneke pis zien en jeanneke pis vinden (gelukt!). Daarna reisde ik door naar London, checkte in bij mijn hostel (Clink78, aanrader als je een budgetoptie zoekt!). Ik shopte ’s avonds ook wat – wat wat minder was door het groot aantal blaren die ik als souvenir meenam uit Brussel. 😉

De tweede dag ging ik naar het British Museum. Ik bezocht onder andere de tentoonstelling over de europese geschiedenis, zag mummies en de Rosetta steen. Ook heb ik een pub bezocht. De derde dag ging ik sightseeing met een gratis gids (een fooi werd verwacht) van Sandeman’s tour en heb ik zelf nog naar de Tower, Tower bridge en St. Paul’s cathedral gereisd.

De vierde dag reisde ik terug. Ik ontbeet relaxt, checkte uit en ging daarna naar het station. Helaas pindakaas ging de terugreis wat minder, met drie-en-half uur durende vertraging omdat de thalys voor ons in de fik stond. Ach ja. Ik had een boek gekocht in het brits museum die ik toen las – ik kwam mijn tijd wel goed door. Ook het treinpersoneel was fantastisch.

Zeer waarschijnlijk ga  ik toch niet de volgende keer met de eurostar? Waarom? Omdat ik met een 6,5 (eigenlijk 7) uur durende reis best wel lang vind, ik zeer afhankelijk ben of het treinverkeer wel of niet vertraging heeft (half uurtje is prima, maar 3,5 uur?) en ik de klantenservice ruk vind. Van een vergoeding werd er niets over gezegd, mensen moesten het na Brussel-zuid maar zelf uitzoeken – het is goed zo.

Neemt niet weg dat ik wel veel plezier heb gehad in London en vele lessen over mezelf heb geleerd in die paar dagen. Alleen op reis gaan laat echt zien voor wat voor hout je bent gesneden.

Wat heb ik in totaal uitgegeven?
– 118,00 euro voor de trein
– 8,99 euro voor de boekingskosten van het hotel
– 19,15 euro voor het eten in Brussel en in de trein (heen en terug!)
– 170 pond (217,46 euro) voor de rest (hostel overnachting a la 44 euro, souvernirs die daarvan de helft uitmaken, een keertje uit eten en blarenpleisters).

Toch mooi onder de 500,- euro gebleven! Ik ben trots, en dit smaakt naar meer. Dat gezegd hebbende, de volgende keer ga ik met het vliegtuig, of per boot en auto.

6 gedachtes over “London – de schade

  1. Wat leuk om te lezen! Ik heb zelf een tijdje in Londen gewoond en ging dan altijd met het vliegtuig. Het enige ‘probleem’ als je bijvoorbeeld naar een ‘low budget’ airport als Stansted vliegt: 15 pond retour voor.. je raadt het al: de bus! Je kunt ook vanaf daar de trein pakken, ook mega relaxt. Het fijne aan Stansted is wel dat tickets spotgoedkoop zijn, dus op die 15 pond loop je niet leeg.

    Ik weet niet of je het leuk vindt, maar er is een ‘Jack the Ripper’ tour. Zelf vond ik het super fascinerend om de plekken te zien waar hij allemaal ‘geript’ heeft en dat het echt zo midden in een druk gedeelte van de stad was (White Chapel). En niet duur. Wel duurder uiteraard dan de gratis musea 😉

    Like

  2. Gaaf hoor! onder de 500 euro is een mooie score! Londen staat ook nog ergens op mijn to do lijst, dus het is leuk om te lezen dat ook Londen met een klein budget mogelijk is!

    Like

  3. Klinkt als een mooie reis! En helemaal super dat het je gelukt is om onder de €500 te blijven. Alleen reizen kan soms ook heel duur uitpakken, omdat je bepaalde kosten niet kunt delen. Zo zie je echter wel dat dat dus niet per se hoeft!

    Like

Laat een reactie achter

