Stemmen met je portomonee

Ik stem elke dag. Met mijn portomonee. Ik stem in maart ook voor de tweede kamer, maar ik vind zelf dat het stemmen met mijn portomonee toch wat effectiever is.

Zo is volgens Wakker Dier de vleesconsumptie gedaald en zijn er verschillende andere dingen gebeurd zoals het uitsterven van de plofkip. Waarom? Omdat de consumenten dat willen en bijvoorbeeld een meatless monday hielden of zelfs compleet veganist werden.

Want uiteindelijk leven wij in een kapitalistische maatschappij en wordt iets alleen gedaan als er geld aan wordt uitgegeven door de gemiddelde consument. Achter de grote politiek huist een nog grotere lobby die veel geld in de politiek pompt zodat de mensen achter de lobby hun zin krijgen en bepaalde wetten wel of juist niet worden doorgevoerd.

Daarom vind ik het ook belangrijk om hier bij de lokale middenstand te kopen. Natuurlijk kan ik snel naar de A.ction voor een slotje – maar er is hier ook een lokale ijzerwinkel waar ik het kan halen. Of, als ik iets hier niet kan vinden, maar wel online, dan koop ik het graag bij een onafhankelijke, kleine webwinkel, in plaats van een of andere grote keten.

Natuurlijk is dit geen vrijbrief om zomaar veel geld uit te geven – maar wel om eens goed na te denken aan wie je je zuurverdiende geld gunt: je lokale ondernemer of een groot bedrijf die je overal wel kan vinden?

Hoe geef jij je geld uit? Stem jij met je portomonee?

6 gedachtes over “Stemmen met je portomonee

  1. Wij proberen idd hetzelfde te doen. Denk ook dat je gelijk hebt, stemmen met je portomonee is de meest efficient manier van het realiseren van positieve veranderingen. Maar het vinden van een balans tussen je eigen belang en het algemeen belang is best lasting.

    Like

  2. Ja dat doe ik ook. Spullen voor huis en klein reparatie bij de ijzerwinkel. Biologische zuivel en groente. En lraap je eigen eireren van echte losloop kippen bij een in de buurt tuinders project. Net aan de rand van de stad, biologische kippen, eieren, groente en fruit incl. bosbessen die op een dak groeien.

    Like

  3. jaaaa.
    Bovendien is kaas van de boer direct lekkerder. En we fietsen om voor de bakker (nu houden wij van fietsen, dat scheelt).
    Al lukt het ook niet altijd hoor: ik doe voor de grote berg 1x per week boodschappen – bij n grote (goedkope) supermarkt. Anders red ik t niet met mn tijd (voltijdswerken vreet aan je vrije tijd)

    Like

  4. Ik doe dit met name als ik aan het klussen ben, dan sponsor ik de lokale gereedschaps- en schroevenboer nogal eens met mijn aankopen. Ook onze vlees en kaas komen van de lokale boer, leuker en lekkerder.

    Like

  5. Ik woon in een dorp(je) met een leuk centrumpje. Alles wat ik hier kan kopen doe ik dan ook. Ik hoef niet zozeer eerst een half uur in de auto te gaan zitten omdat bij de grote ketens de planken een kwartje goedkoper zijn…. Sponsor graag de winkeltjes die we hier nog hebben en zo kunnen houden!

    Like

  6. Het ligt er eigenlijk aan hoe of wat, als ik iets met kwaliteit wil hebben bv een fiets slot ga ik hem niet kopen bij de action in dat geval is goedkoop duur koop.. maar bv kaarsen zou ik weer eerder bij de action halen ipv de hema.
    Maar als een plaatselijke winkel bv hele lekkere kaas heeft ben ik wel geneigd om dan daar de kaas te halen ipv bij de supermarkt desnoods koop ik dan iets minder om toch de prijs te compenseren.

    Like

Laat een reactie achter

