Spaarpotjes

Was ik jullie nog vergeten om een fijn kerstfeest te wensen… Nou, nou, wat slecht van mij. 😛 Om dit goed te maken, een lange post dit keer. Omdat ik het vorige week over mijn doelen voor 2017 heb en daar sparen toch wel een groot gedeelte van inneem, wil ik graag vandaag vertellen welke potjes ik allemaal heb om mee te sparen.

Natuurlijk begin ik eerst met de belangrijkste pot: de buffer. Deze buffer is verdeeld over maar liefst drie rekeningen: de lopende rekening, een spaarrekening gekoppeld aan de lopende rekening bij dezelfde bank, en een spaarrekening bij een andere bank. Waarom heb ik daarvoor gekozen?

Allereerst leek het mij fijn om een kleine buffer van 200,- euro aan te houden voor als ik iets vergeet, zoals een of andere contributie die ik betaal (dat gebeurd nu nog net iets te vaak) en dat ik zeker weet dat als ik geld echt nodig heb en dit met een bankpas altijd kan betalen. Daarnaast heb ik een spaarrekening bij dezelfde bank met een bedroevend slecht rentepercentage, als kleine buffer. Daar staat maximaal 1000,- euro op. Voor de grotere calamiteiten die ik niet met 200,- euro zou kunnen oplossen. De rest van mijn spaargeld gaat naar de bank met het rode eekhoorntje. Daar is de rente ietwat hoger, maar nog belangrijker: ik voel me prettiger bij een bank die zich inzet voor een duurzamere wereld. Om diezelfde reden zit ik te denken om naast BND ook bij die bank een beleggingsrekening te openen, maar dat is denk ik iets voor de toekomst.

Afijn, verder naar de spaarpotjes. Naast het potje van de buffer, spaar ik ook jaarlijks voor de APK. Ik heb hier een limiet van 500,- euro opgezet, want als het hoger wordt dan dat, dan moet ik mezelf eens goed achter de oren gaan krabben of deze auto die ik nu rij (oud en proud 😉 ) dit wel waard is. Zo heb ik ook mijn allereerste auto vervangen omdat het repareren te duur werd (1000,- of hoger). Spoiler alert: nummer twee werd onherstelbaar gekust door een vangrail en een vrachtwagen, dus inmiddels zit ik aan auto nummer drie. 2015 was in dat opzicht een duur jaar qua auto’s geweest.

Voor de buffer en de APK pot hanteer ik voor beiden een verdeelsleutel van 0,3. Dat betekend dat voor elke euro die ik spaar, ik er 30 cent in de APK pot en 30 cent in de buffer stop. Hiernaast heb ik nog twee korte termijn doelen die elk 20 cent van die euro krijgen. Het eerste is het potje voor de reizen die ik met de rugby maak: de trip (met slogan: “what happens on trip, stays on trip“, je begrijpt dat wel 😉 )  waar we in feite naar een club of toernooi gaan en daar lekker gaan ballen. En bier drinken. Zo ver wat ik daarover mag vertellen. Naast de trip betaal ik daar ook Ameland van. Daar wordt elk jaar een rugbytoernooi gehouden op het zand. Dit jaar hoop ik als scheidsrechter te gaan wat de kosten gaan drukken. Mocht dat niet zo zijn, dan moet ik dat doel verhogen met 100,- euro tot 500,- euro of ga ik nog eens nadenken of ik het zo leuk vind of liever thuis blijf.

Als laatste heb ik een variabel doel. Op dit moment wil ik 450,- euro sparen voor een grote set kwaliteits-bh’s. Dat is een bedrag om van je stoel te vallen. Helaas is de waarheid dat ik nogal rijk bevoordeeld ben op dat gebied en ik mijn 2 sportbh’s en 2 bh’s toch wel wil gaan vervangen omdat deze verslijten en ik daarnaast ook niet zeker ben of deze goed zijn aangemeten destijds. Ik hoop voor dat geld eigenlijk in totaal een net aantal te hebben waardoor ik ook goed voor de bh’s kan zorgen (niet dezelfde bh de dag erna aantrekken, etc, etc.) Eigenlijk hoop ik ook stiekem dat ik zwaar onder de 450,- euro blijf zodat ik de rest aan een volgend doel (de restauratie van een oude geliefde stoel en teddybeer) kan spenderen of het naar de buffer kan overmaken.

Leuk he, al die potjes? En toch zou ik het liefste er nog twee of drie aan toevoegen:

  1. De zorgpremie pot. Om de jaarlijkse zorgpremie in een keer te betalen. En het eigen risico, mocht dat nodig zijn.
  2. De jaarlijkse contributies pot. Om te sparen voor als de verenigingen weer komen bedelen om geld, of zodat ik kan contributies in een keer kan voldoen. Dat gezegd hebbende, ik ben nog niet helemaal overtuigd van het nut van deze pot. Wat is wijsheid?
  3. Als laatste: mijn ik-wil-rentenieren-op-spaargeld-pot. Of de f***-het-systeem-pot. Doel: minimaal 550.000,- euro. Lekker ambitieus. Misschien motiveert het mij om vaker geld te storten, of juist totaal niet. In ieder geval, leuk om over te dromen.

Hebben jullie ook zo’n uitgebreid spaarplan of juist meer potjes? Wat vinden jullie van mijn plan? Ambitieus of juist verstandig?

5 gedachtes over “Spaarpotjes

  1. Grappig om te lezen welke potjes je hebt en hoe je ze vult. Mijn aanpak daarin is net iets anders. Bijvoorbeeld voor mijn auto kijk ik naar de kosten van vorig jaar. Dat deel ik door 12 en dat is het bedrag wat ik maandelijks wil sparen. Heel anders, maar ik denk dat beiden hun gewenste doel behalen: sparen :). Verder verstandig om meerdere rekeningen aan te houden. Dat komt bij mij redelijk overeen. Succes met al je potjes!

    Like

  2. Leuk al die potjes!
    Aan het begin van de maand denk ik na wat voor uitgaven ik verwacht. Dat hou ik achter op mijn betaalrekening. Ik heb wat reserve op de spaarrekening die gekoppeld is aan mijn betaalrekening. Dat houd ik op peil. De rest gaat naar mijn beleggingen. Een grote pot zeg maar.

    Like

Laat een reactie achter

