Werkelijk uurloon

Ik vond het interessant om eens mijn werkelijk uurloon te bereken. Als in: voor hoe lang moet ik eigenlijk werken? Het idee kwam om het te berekenen na het herlezen van ‘Je geld of je leven‘.

Ik stel maandelijks een budget op met 1500,- euro. Vaak krijg ik meer geld binnen (meer uren werken, extra uurtjes werken als promotie-student voor mijn universiteit), maar het is nooit meer dan 500,- euro. Plus, ik kan er nooit op rekenen, dus daarom voeg ik het niet toe aan mijn budget. Zo ‘spaar’ ik stiekem bij.

Voor die 1500 euro werk ik 40 uren aan mijn studie (soms wat meer, soms wat minder), en 8 uur in de supermarkt. Dan zou je denken: makkelijk sommetje; 1500/(48*4) = 7.81 euro per uur. Slik, ik krijg meer netto bij de supermarkt.

Maar natuurlijk ben ik er nog niet. Ik heb nog andere dingen die ik nodig heb om te kunnen werken.

Transport. Ik moet ook naar de uni fietsen en terug – en ik rij in het weekend naar mijn ouders en mijn baan in de supermarkt. Ik ben ongeveer elke dag een half uurtje kwijt aan fietsen. Dat komt in totaal op 2,5 uur plus nog het weekend, 1,5 uur. Ik reken maar de tijd voor een enkeltje, want het is niet geheel zakelijk.

Kleding. Vanuit de supermarkt heb ik een uniform gekregen en koop ik af en toe een nieuwe riem als de oude is versleten of te groot geworden (yay!). Dit is ongeveer een keer per jaar. Ik schat dat ik er 10,- euro aan kwijt ben per jaar. Per maand kom ik uit op 83 cent. Ook heb ik een hele lieve moeder die mijn kleding was. Het is dus vrij verwaarloosbaar.

Gelukkig ben ik qua eten niets extra kwijt. Zeker nu ik naar een dietiste ga, hou ik mij aan mijn eetschema’s en zijn alle lekkere dingen off-limit. Ook qua ‘afkicken van mijn werk‘ scoor ik goed. Gewoon lekker fietsen is al een fijne ontspanning op zich. ūüôā

Wel heb ik af en toe kosten gehad voor studieboeken, notitieboeken etc. Ik probeer alles wel tweedehands te kopen en mijn ouders hebben nog wat voorraad. Daarnaast heb ik al een lange tijd geen boeken hoeven te kopen, aangezien ik nog maar een paar herkansingen, thesis en stage heb, durf ik te zeggen dat ik er per maand 10,- euro aan kwijt ben, plus het kopen zelf, een uurtje.

 

Inkomsten   1500
Uitgaven
Kleding                  0,83
Eten                       0
Overige dingen   10
—————–
Uiteindelijk:    1489,17 euro

Uren
Werken             192 
Transport           16Kleding                 0
Eten                       0
Afkicken               0
Overige dingen    1
——————
Uiteindelijk:      209 uren

Dat komt uiteindelijk uit op een uurloon van 7,12 euro.

Wel even wat minder dat ik netto bij de supermarkt krijg, maar desondanks ben ik er niet ontevreden over. En: nu ik mijn werkelijke uurloon weet, weet ik precies hoe veel uur het mij kost om iets te betalen. ūüôā

Heb jij al je werkelijk uurloon berekend?

 

7 gedachtes over “Werkelijk uurloon

  1. Het viel bij mij met ‚ā¨7,40 ook redelijk tegen. zeker een reden om eens naar een besparing op werktijd te kijken om dat loon te verhogen. Voor mij wel een doel in 2017!

    Like

  2. lekker he, dat fietsen!
    Ik ontspan er ook prima van. Soms komen er zelfs nieuwe ideeen op (maar ik fiets ook best lang). En ik heb meestal geen dietiste nodig door het fietsen. Ik ben erg fan van f…, kun je t merken?
    Al heb ik dan als fanatieke fan wel weer n dure fiets gekocht, die ca. 8 ct de km kost. Tja… Maar goed, dat kan ik van de reiskostenvergoeding (24 km) wel betalen.

    Wel dapper hoor, dit berekenen. Want het is best confronterend. Veel mensen durven het niet (buiten dat het ff tijd en moeite kost).

    Like

  3. Ik vroeg me meteen af of je je uren ook echt bijgehouden hebt…: heb je daadwerkelijk (netto dus je uren dat je bijv. tussendoor zit te surfen op ’t net tel je niet mee) een week of maand lang opgeschreven wat je gedaaan hebt?

    Ik doe dat nl. wel en er zijn dagen dat ik maar op 6 uur uitkom terwijl ik toch van half 9 tot half zes “bezig ben geweest”. En ik denk dat ik daar geen uitzondering in ben….

    Like

Laat een reactie achter

