Zorgverzekering – to switch or not to switch

Het zorgverzekeringsseizoen is weer begonnen, de premies zijn weer bekend en de vraag is natuurlijk: ga ik switchen, zo ja wat, of niet?

Ik was met mijn fysiotherapeut overeen gekomen dat ik volgend jaar zeer waarschijnlijk meer fysio zou verbruiken. Maar dit blijkt nog niet zo makkelijk te vinden.

Voor de duidelijkheid, ik zit dus bij C.Z. Ik heb de goedkoopste basisverzekering, en daarnaast heb ik aanvullend jongeren. Ik heb gekeken voor extra fysiotherapie (15-27 keer). De Aanvullend Comfort verzekering leek mij wel wat, maar daar zit dus geen mondzorg in, die ik dan mag bijlappen voor ongeveer 25 euro de maand met mijn verbruik.

De goedkoopste verzekeraar die ik kon vinden was mijn eigen verzekering. Dan heb ik nog een aantal keuzes: of ik neem vanaf behandeling 10 elke fysiotherapie sessie voor mijn eigen rekening, of ik betaal meer polis, heb wel de extra fysiotherapiebehandelingen maar moet of alle tandarts en orthodontie rekeningen zelf bijbetalen of een extra element toevoegen aan mijn polis. En dan is het zelf betalen van de fysio (kosten: 30,- euro per keer) een stuk makkelijker in het budget in te passen, waarbij ik zelfs ruimte kan maken voor twee á vier behandelingen per maand als het moet.

Nu is het enigste waar ik nog mee zit het eigen risico. Ik zit te denken om van 385,- naar 885,- te gaan. Het is mij dit jaar (nog) niet gelukt om het eigen risico vol te maken. En, laten we eerlijk zijn, die 17,50 euro die ik daarmee per maand uitspaar, is dan wel mooi 210 euro die ik dan per jaar uitspaar. Daarnaast heb ik een emergency fund die dit eigen risico kan opvangen.

Wat vinden jullie hiervan? Toch gaan voor het verhoogde eigen risico? Zelf de extra fysio ophoesten? En hebben jullie al naar jullie zorgverzekering gekeken?

 

13 gedachtes over “Zorgverzekering – to switch or not to switch

  1. Valt een fysio behandeling dan niet onder je eigenrisico? Bij mij is dit dus wel het geval en betaal ik die 1e 15 behandelingen dus via het eigen risico. Als je je eigenrisico verhoogd zie ik de meerwaarde niet van een duurder pakket aangezien het toch uit je eigen zak betaald word…

    Like

  2. Wij zijn dit jaar begonnen met een verhoogd eigenrisico van €885. Snel rekensommetje leert dat 2.5 jaar onder de €385 eigen risico blijven en je het hebt de “winst” eruit. Dat risico wilde we wel nemen. Door de carrière switch van dit jaar moeten we alleen wel opnieuw naar de zorgverzekering gaan kijken, dit i.v.m. bepaalde bijdrage van de nieuwe werkgever voor (aanvullende) zorgkosten. Mooi klusje voor December. Maar er is wel een grote kans dat wel gaan overstappen naar CZ i.v.m. collectiviteitskorting.

    Like

  3. CZ direct met 885,- eigen risico =82,50.
    Aanvullen extra 18x fisio = 15,-
    Tand 2 vergoeding 75% van 500,- = 14,65.
    Totaal = 112,15
    Dit is voordeliger dan CZ zorg bewust met aanvullend plus en aanvullend tandarts dan kom je namelijk uit op 130,10.

    Succes

    Like

  4. Ik heb maximaal eigen risico omdat ik weinig zorg gebruik. Zoals Team CF aangeeft, je hebt het er snel uit als je niet zoveel zorg gebruikt. Wellicht handig om even te kijken wat je de afgelopen 3 jaar gemiddeld aan zorg nodig had en daarbij mee te nemen wat je nu al aan zorgbehoefte ziet aankomen. En dan het sommetje maken.
    Succes!

    Like

  5. Zelf heb ik aanvullende verzekering juist voor de Fysio, ik loop er 2x per week, normaal betaal ik dan 30,- per keer en nu zit het in de aanvullende verzekering.
    Als je verder niets mankeert kun je inderdaad het verhoogde risico wel wagen, dan scheelt het een boel €€€€
    Is Zilverenkruis niet goedkoper voor je?

    Like

  6. Er zijn verschillende zorgverleners die geen zaken meet willen doen met CZ. Patiënten hebben dan wel een aanvullende verzekering afgesloten maar toch krijgen ze niet alle behandeling bij de fysio omdat de zorgverzekeraar vindt dat de zorgverlener ervoor moet zorgen dat de patiënt minder behandelingen krijgt. Komt hier op neer de consument/patiënt heeft een aanvullende verzekering bij CZ maar krijgt de zorgverlener krijgt niet betaalt van CZ. Is ook op het consumentenprogramma Radar geweest.

    Like

  7. Pingback: Zorgverzekering – wat heb ik gedaan? | Minimaal Leven

Laat een reactie achter

