Verkopen – of niet verkopen?

Laatst viel er weer eens een berichtje op mijn digitale deurmat. Het was van Marktplaats. “Zo, dat ruimt lekker op”, kopte het bericht, gevolgd door een tekst waar opbergdozen in alle soorten en maten werden aangeprezen.

Het ironische was dat ik vlak daarvoor deze post van Valhalla had gelezen.  Het zette mij weer eens aan het denken over het opruimen.

Als student is het eigenlijk best raar dat ik veel spullen bezit, die eigenlijk ook nog wel wat waard zijn (laptop, smartphone, etc.) terwijl studenten bekend staan om altijd platzak te zijn.

Misschien is het dat ‘wij studenten’ altijd uitgaan en bier drinken, misschien is het omdat wij altijd de nieuwste snufjes willen. Misschien is het omdat studeren een dure hobby is.

Enfin, ik dwaal af.

Mijn grootste ‘probleem’ is dat ik veel dure spullen bezit, die weg wil doen – maar ik twijfel of ik het nu wel of niet moet verkopen. Sommige dingen zijn echt duur en daar is een goede kans dat ik het voor 25+ euro kan verpatsen. Voor andere dingen twijfel ik nog. Is het echt de moeite waard om het te verkopen?

Aan de ene kant is het geld altijd welkom, aan de andere kant is mijn rust ook heel belangrijk.

Een deel van mij wil het gewoon in de lokale dropbox (een little free library, maar dan voor spullen 😉 )  of naar de kringloopwinkel brengen. Ik ben er dan gelijk klaar mee.

Ik weet dat er mensen zijn (in kringloopwinkels of op weggeefhoeken) die in principe prima iets nieuws kunnen aanschaffen. Die zouden dan de spullen ‘wegkapen’.
Maar kan het echt zoveel kwaad? Ik vind kringloopwinkels erg fijn omdat het een duurzamer is dan spullen weg te gooien en je gewoon veel meer waar voor je geld krijgt. En je steunt er vaak een goed doel mee.

Wat vinden jullie? Zouden jullie ook alles verkopen, of geven jullie het ook gelijk weg?

8 gedachtes over “Verkopen – of niet verkopen?

  1. Beide, doneren wat je niet makkelijk kwijt kunt en/of geld opleverd. De rest dus gewoon verkopen en cashen. Hebben wij ook al meerder keren gedaan, en daardoor hebben we steeds minder spullen in huis. Werkt echt heel goed, minder zooi in huis, je wordt er een stuk rustiger van!

    En voor wat betreft wegkapen, slecht argument in mijn mening. Vind het belangrijker dat spullen worden hergebruikt tot ze op zijn, stuk beter voor het milieu, en daar worden we allemaal beter van.

    Like

    • dat vind ik dus ook dubbel, want aan de ene kant kopen die mensen misschien spullen voor weinig , die ze ook nieuw aan zouden kunnen schaffen en grijpen mensen met een laag inkomen mis. aan de andere kant is het dus wel duurzaam dat mensen 2e hands kopen i.p.v. nieuwe spullen.

      Like

      • Vergeet ook niet dat het vaak de winst is van de kringloop die gebruikt wordt voor goede doelen. Op deze manier vervult het op twee manieren hun sociale taak.

        Like

  2. Ik vind verkopen altijd zo definitief. Het lost jouw probleem niet op, maar ik ben een bewaarder. Als er dan mensen iets nodig hebben en ik heb het bewaard, leen ik het maar al te graag uit. Vooral de iets duurdere spullen kan je vaak goed bewaren en mensen heel blij maken door het uit te lenen. Dat maakt mij vaak veel gelukkiger dan die €25 die ik ergens voor krijg.

    Like

Laat een reactie achter

