Het eerste jaar zelf de zorgverzekering betalen – mijn ervaring

Linksom of rechtsom, er wordt toch een poot bij je uitgedraaid. Dat is mijn ervaring met de zorgverzekering. Vanuit huis uit werd er altijd op gehamerd dat je het minst grote bedrag van de eigen risico moet betalen omdat ik (of de rest van mijn gezin) het toch wel opmaakte.

Er werden altijd wel grappen gemaakt dat, voordat maart kwam, ik mijn eigen risico al helemaal had opgemaakt.

Nu ik zelf kan controleren wat ik verbruik, zie ik dat ik nog geen derde van het minimaal eigen risico (385,- EUR) gebruik. En het is al bijna september! Waarom zou ik dan in hemelsnaam het minimaal eigen risico nemen als ik het toch niet opmaak? Dan kan ik net zo goed volgend jaar het maximaal eigen risico nemen, want per saldo is er voor mij toch geen verschil!

Het doet me denken aan een oude tip die ik de laatste tijd steeds vaker terug ziet komen: verzeker niets wat je zelf ook kan dragen. Een smartphone kun je zelf ook dragen als die kapot gaat en je een buffer aanhoudt.

En dan is er nog de eigen bijdrage. Blijkbaar valt van alleen de basisverzekering  het “rest bedrag” onder het eigen risico en het “rest bedrag” van een onderdeel van de aanvullende verzekering is voor eigen rekening, zonder dat het bijtelt van het eigen risico.

Pff, wat voel ik me bedrogen. Dat wordt er niet verteld als je zelf voor het eerste keer een zorgverzekering afsluit…

Moraal van het verhaal? Ik ga denk ik eens rondshoppen aan het eind van het jaar. Misschien kan ik zo tientallen euro’s aan premie makkelijk besparen!

4 gedachtes over “Het eerste jaar zelf de zorgverzekering betalen – mijn ervaring

  1. Helemaal mee eens! Wij hebben ook een maximaal eigen risico. Als je het verschil aan premie elke maand spaart, heb je aan het eind van het eerste jaar zeker genoeg in je spaarpotje zitten voor als je het zou moeten aanspreken.
    Wij zitten al een paar jaar bij Anderzorg, daar is de basispremie het laagst. En de service is prima.

    Like

  2. Bij Anderzirg met het hoogste eigen risico ben je voor 1000 euro verzekerd incl aanvullende tandarts verzekering. Zonder tandarts is het 792€ en korting als je dat in eenmaal betaald. Eigen risico is dan het wettelijke eigen risico plus 500€

    Like

  3. Dat dacht ik vorig jaar ook, totdat ik van de fiets gleed bij gladheid en mijn pols brak. 12 weken gips, in november, december en januari en dus twee jaar achter elkaar flinke zorgkosten.
    Het hoeft jou niet te overkomen, maar het is wel een risico wat je moet incalculeren:-) Ik ben overigens in de 30 en sportief en gezond, maar een ongelukje zit blijkbaar in een klein hoekje.

    Like

    • Dat is nou net het verhaal van risico’s en kansen.
      Je moet 3 jaar maximaal eigen risico nemen (en zonder kleerscheuren en zonder kosten doorkomen) om “winst” te maken. Dus reken het goed uit, voordat je max eigen risico neemt, zeker als je nu al zorgkosten hebt.

      Toch vind ik dit systeem niet OK. Mensen die ziek zijn, chronisch (en dat is niet iets wat je te kiezen hebt), kunnen niet op deze manier besparen, en krijgen elk jaar de volle mep aan premie+het volle ER bedrag gewoon op hun bordje. Een bordje dat toch al krap is, want meestal verdien je niet zo fantastisch als je (chronisch) ziek bent. Zo worden ze dubbel gepakt, zonder dat ze er wat aan kunnen doen (rijke partner trouwen? Ook lastiger met een ziekte)
      Terwijl verzekeren gaat over risico’s delen over de hele groep, eerlijk delen.

      Like

Laat een reactie achter

