Mindfullness of reclamestunt?

Een tijdje geleden kocht ik eens met een 2+1 actie drie tijdschriften. Hardstikke leuk voor een keer, en om met de tijdschrijften te knutselen. Onder de bladen die ik kocht zat er ook een Happinez.

Het was al een tijdje geleden dat ik de Happinez kocht. Ik heb het met veel plezier gelezen, maar een ding viel me op een stoorde me: de vele advertenties of artikelen waarin items werden aangeprezen. Alsof je vijf yogamatten moet bezitten om gelukkig te zijn. Als ik een mindfullness tijdschrift wil lezen, dan wil ik me niet laten verleiden tot items die ik ‘moet’  kopen om gelukkig te worden.

Het is natuurlijk niet dat ik die dingen moet kopen, maar toch vond ik dat er een hele grote nadruk op werd gelegd. Natuurlijk weet ik dat advertenties onmisbaar zijn voor een tijdschrift, en dat men natuurlijk de laatste trends wil laten zien, maar het gaf toch wel een beetje een rare bijsmaak. Ik heb even een tijdje mijn portie tijdschriften gehad.

Wat vinden jullie?

5 gedachtes over “Mindfullness of reclamestunt?

  1. Het is omgekeerd: er wordt vaak een tijdschrift bedacht om advertenties heen. Zo werkt dat. Hoofdmoot zijn de advertentie-opbrengsten, de rest is collateral damage. Zelfs de artikelen zijn niet objectief. Zo werkt dat in de tijdschriftenbranche…

    Like

  2. Ik koop zelf al lang geen tijdschriften meer (duur, veel afval,…) maar ik krijg de (Belgische) libelle’s die mijn moeder uit heeft en ik erger me niet zozeer aan de advertenties (die snap ik nog) maar meer aan de rubrieken die je het gevoel van “Oh,dat wil ik ook” geven. Elke week enkele pagina’s over: niet te missen dingen voor je interieur; de kledingtrend van het moment; nieuwe geweldige cosmeticaproducten; een reisreportage;… Ik betrap me er ook vaak op dat ik zit te kijken hoeveel iets kost en waar ik het kan kopen, om dan te bedenken dat het vast niet duurzaam geproduceerd is en ik het eigenlijk niet nodig heb (en die libelle 2 maanden oud is en het dus toch niet meer te vinden is) maar ik gok dat veel lezers er wel in trappen.

    Like

Laat een reactie achter

