Boodschappen op 10 euro per week

Hoe red ik het toch, boodschappen doen op 10 euro per week? Dat was de grote vraag na mijn post over mijn nieuw budget. Hoe kan het?

Het goede nieuws: ik eet geen take-out of fast food (veels te duur) eens per week en de rest van de week niets eet. Of, ik leef niet op noodles. Noodles vind ik niet lekker (en ik vraag me stilletjes af hoe chemisch die dingen wel niet zijn).

Het grootste geheim: ik speel een beetje vals. Ik krijg elke week, als ik thuiskom een aantal boodschappen. Mijn moeder staat erop en het helpt mij om wat geld te besparen. De 10 euro is voor items uit de diepvries, vers brood en dingen die ik vergat te vragen.

Alleen is er nog een klein probleempje – soms kom ik een week niet thuis (bv. tijdens vakantie) of plan ik stom (hallo biopt onder mijn voet, dag autorijden). Enfin, dan moet ik dus de normale boodschappen wel doen zonder steun van paps en mams. En dan gaan mijn ouders ook nog een paar weken op vakantie.

Het gaat dus de komende paar weken dus niet lukken en dan stijgen de boodschappen tot 30,- per week. Alsnog geen slecht bedrag, maar ik wil meer sparen en mijn lasten verlagen! Hoe wil ik het doen?

  • Zo min mogelijk snacks kopen (koek, snoep, chocolade, taaaaart!). Ook goed voor de lijn. 🙂
  • Ik ben geswitched naar vegetarisch eten. Niet alleen vanwege  de portomonee (vleesvervangers zijn ook duur!) maar ook vanwege de dierindustrie dat een beetje fucked up is.
  • Niet elke dag naar de supermarkt rennen (dat gaat best prima met een poot omhoog met hechtigingen erin. Morgen mogen ze eruit, hoera!)
  • Spullen uit de diepvries opeten. Toegegeven, er ligt nog vlees in (gehakt en hamblokjes), maar ik vind het zonde om ze zo weg te gooien. Ik heb nog een aantal avondmaaltijden klaarstaan.
  • En als laatste: met een boodschappenlijstje werken. Zo hoop ik te voorkomen dat ik niet weer naar de supermarkt hoef te rennen voor iets dat ik nodig heb en weer een heleboel andere spullen meeneem.

Ik wil daarnaast werken aan een weekbudget van 50 euro per week. Dit wordt dan inclusief boodschappen, cadeautjes voor anderen, kleding en andere zaken. Ik denk dat het mij meer flexibiliteit gaat geven in mijn posten en zo grotere klappen met het boodschappenbudget kan opvangen. Grotere uitgaven (dan 40 of 50 euro) moeten dan eerst gespaard worden voordat ik ze dan kan kopen. Dat is misschien ook een effectieve methode om te kijken of ik het wel echt wil.

Dit was het! Hoe doen jullie met de boodschappen? Wat zijn jouw tips ?

10 gedachtes over “Boodschappen op 10 euro per week

  1. Ik vroeg me af, heb je het echt nodig die steun van je ouders?
    Ik heb een hele tijd op 30-35 euro per week gezeten, dat was niet lastig maar je kunt niet zomaar je kar volgooien. Van 10 gezond boodschappen doen is volgens mij gewoon onmogelijk.
    Ik kijk iedere week naar de aanbiedingen van groente en fruit (in meerdere supermarkten) en sinds een tijdje heeft mijn groenteboer een groentepakket voor 6,95 en een fruitpakket voor 7,95, dat koop ik de laatste tijd ook regelmatig. Ik kom daar ruim de week mee door en ik eet echt veel groente en fruit. Ik eet ook geen vlees, en drink alleen water koffie en thee en af en toe een wijntje of een biertje zonder alcolhol. Wel altijd iets lekkers bij de koffie ’s avonds.

    Like

  2. Altijd fijn als je ouders bijspringen in tijden van schaarste (deden die van mij ook tijdens mijn studie – tot 2014 – maar dan niet zo structureel als jij beschrijft). Ik heb even kort naar de vorige post gekeken. En ik moet zeggen, ik ben het niet eens met de gemiddelde reactie daar. Voor de boodschappen (=eten), andere veelvoorkomende huishoudelijke uitgaven en cadeautjes voor anderen, maar excl. kleding (want bepaald niet structureel en daar sprongen mijn ouders ook bij), was ik gemiddeld 15 euro per week kwijt. Alleen had ik een bedrag per maand van 60,- euro omdat ik anders het gevoel had soms tekort te komen om de week daarna over te houden en dan spijt te hebben een aanbieding te hebben laten schieten. Daarmee had ik voldoende voor mezelf door de week en wat de basis-boodschappen betreft de weekenden met mijn vriend. Daarbij keek ik sterk naar aanbiedingen (vooral voor vers, vlees altijd met 35% korting bij AH en dat ging meteen de vriezer in bijvoorbeeld). Het hebben van een flinke vriezer was wel noodzaak want dat maakte het mogelijk aanbiedingen in te vriezen. Daarnaast maakte (en nog steeds niet, werkt verslavend) ik nooit gebruik van pakjes en zakjes, kant-en-klaar en voorgesneden, want dat is dan te duur. Met als voordeel dat je fatsoenlijk leert koken vanaf 0 en ontdekt dat het nog veel lekkerder is ook.
    Nu de voordeeltjes. Mijn vriend betaalde de extra’s voor in het weekend (een kaasje en wijntje ’s avonds, croissants op zaterdagochtend, een aardbeientaartje op de zondagmiddag ed). Daarnaast ging ik eens in de 6 weken met mijn vader boodschappen doen in Duitsland op zijn kosten. Daar kocht ik bijvoorbeeld roomboter (vriest makkelijk in), koekjes/chocolade, drank, broodbakmix (bak zelf brood daarvan), pasta, mueslirepen (handig in je tas naar een laat college), ed.

    Tegenwoordig wonen vriend en ik samen, nu komen de boodschappen neer op iets tussen de 150 en 200 euro per maand. Maar het is even geen noodzaak hier om met een heel nauwkeurig week- of maandbudget te werken dus exact weet ik het op het moment niet. Het is een beetje wat min-of-meer vandaag ook schrijft: ‘Maar is dat inzicht er eenmaal, dan kun je besluiten of je je koopgedrag wil en moet aanpassen of dat het goed is zo. Het gaat om niet gedachteloos gewoon maar wat pakken in de winkel maar je bewust zijn van wat je koopt en waarom. Het onderscheid weten tussen ‘nodig’ en ‘willen’.’ (Hopelijk vindt ze het niet erg geciteerd te worden…) Op dit moment is dat principe hier in elk geval genoeg om niet financieel ‘de bocht uit te vliegen’ en dat is nu voldoende.

    Like

  3. Ik begrijp niet waarom je erover zou denken gehakt en hamblokjes weg te gooien, kan je alleen veganistisch eten als je dat langere tijd doen en een dag met vlees tussendoor kan dat dan niet?
    Juist met ie 2 dingen zijn zoveel goede grote maaltijden te maken waarmee je meerdere dagen kan doen of portie weer invriezen.

    Like

  4. Ik vind het een beetje verwarrend, 10 euro voor boodschappen maar wel 50 euro per week budget? Ik snap het niet echt geloof ik. Waar gaat die 40 euro dan heen?
    En voor die tien euro eet je dan Paleo, zoals je eerder schreef? Of zelfs Paleo-vegan?

    Like

    • Ik ben nu even afgestapt van paleo dus ik eet ‘normaal’. Maar wel vegetarisch.

      De rest van de 40 euro gaat dan naar dingen die ik haal, zoals cadeautjes voor anderen, stofzuigerzakken oid.

      Like

  5. Pingback: Mijn budget (oktober 2016) | Minimaal Leven

Laat een reactie achter

