Sparen en een nieuw budget

De afgelopen tijd ben ik er even tussenuit geweest. Ik heb niet echt heel goed op mijn financiën gelet waardoor ik vrijwel niets heb gespaard in de afgelopen paar maanden. Dat is natuurlijk zonde.

Omdat ook het nieuwe schooljaar over anderhalve maand begint en mijn (extra jaar) studiefinanciering stopt, ga ik dan een groter bedrag lenen om uit te komen. Om te zorgen dat dat bedrag omlaag kan, werd het weer eens tijd om eens goed te kijken naar mijn budget.

En naar mijn uitgaven.

Ik besloot om als eerste stap mezelf een weekbudget te geven van 50 euro. Hiervan moet ik kleding, cadeautjes, huishoudelijke artikelen en uitjes betalen. Dit is best royaal. Voor mijn boodschappen zit ik te denken aan 10-15 euro de week (voor vijf dagen). Laten we eerlijk zijn: voor een persoon is dit best royaal. Aan de andere kant is het een goed begin – want ik wil het budget stapsgewijs verminderen en als het kan, van de 50 euro ook de boodschappen betaald worden.

Daarnaast besloot ik om, in het begin van de maand 400 euro op mijn spaarrekening te storten. Eventjes mijn spaargeld weer aanvullen. Als laatste liep ik alle vaste lasten na. Een abonnement loopt af in september, de rest bleek aardig te kloppen. Ik rekende alles nog na en besloot nog even naar de te verwachten kosten vanaf september te kijken. Sommige kosten zullen volgend jaar stijgen (huur, collegegeld, contributie voor de rugby vereniging).

Het liefst had ik alles tot de nul proberen te budgetteren. Helaas is mijn inkomen wisselend en af en toe komt er een (nog steeds) vrij onverwachte rekening van de zorgverzekeraar van een medicijn die nog steeds onder het eigen risico valt en ik dus zelf moet betalen. Daarom heb ik besloten om een buffer van 200 euro op na te houden op mijn betaalregeling.

Maar toch… Wat is wijsheid? Ik wil eigenlijk het bedrag dat ik leen naar beneden bijstellen. Aan de andere kant is het ook fijn dat ik een buffer heb waardoor ik niet in de problemen kom als er een hoge factuur langs komt (lees: APK, zorgverzekering, etc.).

Hoe hebben jullie je budget opgesteld? Hebben jullie ook een kleine buffer op je betaalrekening om onverwachte rekeningen op te vangen?

16 gedachtes over “Sparen en een nieuw budget

  1. grappig, 10- 15 euro per week voor voeding. Dat heb je volgens het nibud ongeveer per dag nodig om jezelf volgens een door het voedingscentrum vastgesteld pakket volgens de schijf van 5 te kunnen voeden. Nu vind ik hun budget erg hoog, maar voor 10-15 euro red ik het niet om voldoende fruit en groenten te kopen. Vlees reken ik al helemaal niet mee dat is echt een aanslag op je budget, zelfs als kiloknaller. Het is 3 euro per dag voor ontbijt, lunch en diner en tussendoortjes. Ik ben benieuwd of je het redt en wat je dan koopt/eet. Kun je daar later nog een blogje aan wijden misschien?

    Like

  2. Nou 10-15 euro per week voor boodschappen is niet echt riant. Patat met kroketten moet wel lukken :-)maar echt gezond eten ervan koken, nee. Volgens mij moet je het andersom doen, eerst het budget voor eten bepalen en dan pas de rest, het eten lijkt nu een sluitpost te worden.

    Like

  3. Ik heb een tijdje exact bijgehouden wat ik waar aan uitgaf. En bij elke aankoop aangegeven of het echt voeding was die nodig was, wat extra’s en echt iets luxe. Ook de andere posten, drogist etc. etc hetzelfde. Dan krijg je goed inzicht vond ik.

    Like

  4. Gezonde voeding is enorm belangrijk. Ik heb het ook jaren als eerste bezuinigingspunt gebruikt maar ben er op terug gekomen. Ben nu 55 jaar, werk in de gezondheidszorg en zie de één na de andere collega de ziektewet in verdwijnen , zelfs jonger dan mij en er niet meer of met grootste moeite er weer uit komen. Ik wil graag gezond en vitaal oud worden. Gezond ben ik wel, eigenlijk nooit ziek maar het is ook mooi om vitaal te blijven.
    Zo zag ik zijn ouder schoolleraar welke nu begin 70 of midden 70 moet zijn en hij liep nog net zo vitaal als hij 40 jaar geleden op de basisschool liep ( ouderen hebben eigenlijk altijd een vertraagde tred).
    Ik denk niet dat dit toeval is. Hij was een vooruitstrevende denker ( en dat in een eenvoudig boerendorp) en ( helaas hem hierover niet gesproken) zal zeker een goed plan hebben om gezond te blijven.
    Lees bijv. boeken zoals de voedselzandlopen, veroudering vertragen, Het kokosolie wonder enz..enz..
    Ik vind het heel jammer dat ik niet eerder op zulke boeken ben gestuit ( al is het dan nog lastig om uit te zoeken wat een goed advies is want elk boek zegt weer wat anders). Dan zou die “oude leraar”spreken toch niet zo gek zijn :). Een ding is mij wel duidelijk geworden: minder de koolhydraten en suikers in je voeding drastisch.
    Vaak worden de eerste signalen van lichamelijk verval al met een tabletje afgedaan. Denk daarbij aan micraine, te hoge bloeddruk, niet herstellen na een operatie. In mijn ogen al vaak de eerste tekenen dat het niet goed gaat. Denk dat je deze signalen niet met een tabletje moet afdoen maar goed moet kijken naar je leven en voeding invulling.

    Like

  5. Wat betreft de studiefinanciering … ik weet dat de rente die je betalen gaat, echt belachelijk laag is. Dus ik zou een hoger bedrag lenen, en dan zou ik dat bedrag meteen opzij zetten op een spaarrekening. Alleen te gebruiken voor noodgevallen.

    Maar als je denkt, dat je dat extra geld dan gaat uitgeven aan stomme dingen, dán moet je het niet doen. Maar misschien lukt het je wel om het met een automatische incasso standaard meteen opzij te zetten, en er dan niet aan te komen, tenzij … er echt een keer nood aan de man is?

    Like

  6. Pingback: Boodschappen op 10 euro per week | Minimaal Leven

Laat een reactie achter

