Rondes

Minimalisme is vrij moeilijk, maar aan de andere kant vrij makkelijk. Als je eenmaal de slag te pakken hebt, kun je vrij makkelijk dingen wegdoen die je niet meer blij maken. Alleen, dit is een spier dat telkens getraind moet worden.

Met elk item dat je uit je huis verwijderd, train je die spier. Je bent dan steeds beter in staat om te bekijken wat er weg moet.

Hoewel ik nog niet “mijn spier” zo getraind heb dat deze op professioneel niveau kan meedraaien (lees: niets te veel in huis, alleen wat ik nodig is en ik zo mooi vind, dat ik er voor wil zorgen). Helaas zijn er nog vele rondes nodig om dit te bereiken.

Ik begon met “minimalisme”, of gewoon, “mijn kamer opruimen” (zoals elke ouder het zou noemen) in 2013/2014. Het was nodig. Mijn kasten puilden inmiddels zo uit, dat niet de vraag was of er iets uit zou vallen als ik ze opende, maar wat er uit zou vallen. Een beetje zonde.

Vele opruimrondes begonnen, vele zakken verdwenen naar de kringloopwinkel (die helaas niet meer bestaat omdat de gemeente de huur van het pand opzegde en de winkel opgeheven werd) en mijn kamer werd steeds minder vol. Er werden geen spullen onder het bed bewaard, er viel niets meer uit mijn kasten en mijn bureau werd in plaats van de plaatselijke Mount Everst, een plaats van sereniteit en rust.

Toen ging ik uit huis. Het plan was om alleen de noodzakelijke dingen meenemen (bed, bureau, kast, koelkast) en als ik nog wat nodig zou hebben, zou ik dit meenemen uit mijn eigen kamer aangezien ik toch elk weekend naar mijn ouders ging.

Helaas ging het ietsjes anders, waardoor ik nu het gevoel heb om terug bij af te zitten. Soort van. Ik merk al dat het veel minder is dan pakweg een half jaar geleden, maar nog zie ik voldoende plaatsen die wat aandacht kunnen gebruiken.

Wat ook fijn (of minstens een beetje dubbelzinnig is) is dat ik zie dat bepaalde dingen nu wel opeens weg kunnen. Dat ene vest? Draag ik niet meer, en het maakt mij niet meer blij. Het dienblad? Hup, weg ermee!

Zo ruim ik mijn kamer op in rondes. Op dit moment zijn het zelfs kamers – bij mijn ouders heb ik ook nog een slaapkamer. Ik wil nog naar mijn oude slaapkamer kijken als ik wat meer tijd voor heb (als het rugbyseizoen is afgelopen), als in, wanneer ik zondag weer een hele dag “thuisthuis” kan zijn.

Ook digitaal zet die trend zich voort: die ene digitale stapel e-books is helaas al weer verwijderd. Ook leuke plaatjes met inspirerende quotes zijn weggegaan. Ik hoop inmiddels al wat immuniteit en “een goed getrainde spier” heb om mijn foto’s eens goed door te kijken. Waarom zou ik foto’s bewaren die ik niet leuk vind? De meeste van mijn foto’s staan helaas verstopt op een harde schijf. Ik wil misschien een gedeelte overplaatsen en als screensaver instellen. Als het mogelijk is op een linux computer.

Enfin, wat ik wilde zeggen: hoe vaker je opruimt, hoe makkelijker het word, en hoe minder spullen er uiteindelijk overblijven – waardoor er meer tijd is voor iets leuks. 🙂

4 gedachtes over “Rondes

  1. Ik ga iedere week wel naar de kringloop om een doosje met spullen weg te brengen. Sommige dingen zie ik een tijdje niet. En, mis ik het? Nou… nee. Meestal heb ik het niet nodig. Mooi, kan in het krat. En iedere week herhaal ik dit. Lekker veel ruimte voor nieuwe dingen!

    Like

Laat een reactie achter

