Waarom koop ik nu eigenlijk?

Op dit moment ben ik druk bezig om verplichtingen te schrappen die soms ook geld kosten (yay! Minder contributie die betaald hoeft te worden). Hardstikke fijn om extra geld over te houden, maar daar wil ik het vandaag niet over hebben. Waar ik het wel over wil hebben, is het kopen van extra dingen die aan de verplichtingen zitten.

Neem nu het voorbeeld van de scouting. Toen ik ging studeren,  besloot ik om bij de scouting te gaan. Gewoon, om onder de mensen te komen. Zo was ik verzekerd dat ik twee tot vier keer per maand op de woensdag samen at met een groep mensen en leuke dingen ondernam.

Maar helaas veranderde de groep en belangrijker, ikzelf en besloot ik om het op te zeggen. Vlak voor ik wilde opzeggen, wilde ik nog een souvernirtje halen: drie badges/patches voor op mijn kampvuurdeken. Ik schrok alleen een beetje: voor die drie patches moest ik naast de 4 tot 6 euro die de patches kostten, ook 3 euro aan verzendkosten betalen. Voor drie kleine dingentjes die makkelijk door de bus kunnen. Absurd nietwaar?

Ik begon na te denken. Waarom wilde ik die patches eigenlijk? Waren ze echt de 9 euro waard die ik er aan zou besteden?

Allereerst, waarom wil ik eigenlijk die patches? Ik wilde eigenlijk een leuk aandeken, maar is mijn scoutingsdas niet voldoende? Wie weet verkoop ik de das (terug aan de scouting) als ik het niet meer wil hebben. Ook heb ik er nog een trui van en twee kleine knuffels.

Hmm. Zijn dat niet al genoeg souvernirs?

Ik merk daarnaast ook vaak dat ik iets wil omdat ik het heb gezien bij iemand anders of een groep. Of omdat ik het voor activiteit x nodig heb. Zoals een maglite, die ik wilde halen omdat het ’s nachts wel erg donker was rond het scoutingsgebouw. Ik had dat type zaklamp gezien bij een mede-scout. Maar goed, als ik niet meer ga, dan hoef ik natuurlijk die zaklamp te hebben. Weer een besparing.

Ook las ik laatst iets over het kopen zelf. Het artikel gaf als advies om jezelf af te vragen waarom je iets koopt. Als iets je echt gelukkig maakt, is de aanschaf van het gewilde item geregvaardigd, maar als het is om iemand te pleasen, ergens bij te horen (een hele grote valkuil voor mezelf, merk ik) of om jezelf te troosten kun je het item maar beter laten liggen.

Die vraag was vrij schokkend. Plots stelde ik de vraag ook voor mijn spullen. Waarom heb ik dit ooit gekocht? Om er bij te horen. Om mezelf te troosten. Omdat ik dacht dat ik het wilde/nodig had. Omdat ik dacht dat het mijn leven zo veel handiger zou maken.

En de patches? Die bleven gewoon in de (web-)winkel. Ik realiseerde dat ik de patches wilde omdat ik bij een groep wilde horen die ik net had opgezegd. Krom, nietwaar? Het was een fijne realisatie die zorgde voor net wat minder troep in huis en een net iets dikkere portomonee.

PS. Het is hier wat druk en ik wil gewoon mijn leven wat makkelijker en simpeler maken. Ik heb dus besloten om te proberen om elke week één artikel te schrijven die ik publiceer op woensdag. Het doel is om een lange, informatieve post te schrijven (van ongeveer 500 woorden) waar jullie hopelijk ook iets aan hebben. Fijne woensdag!

5 gedachtes over “Waarom koop ik nu eigenlijk?

Laat een reactie achter

