Vrijgevigheid

Maandag schreef ik nog over vrekken, vandaag wil ik het hebben over vrijgevigheid.

Vroeger heb ik vaak een evenement gedraaid als vrijwillger. Tegenwoordig kom ik er helaas niet meer aan toe, maar een aantal jaren lang was ik vaak te vinden in de caravan van mijn EHBO organisatie. Zo heb ik ooit in een half jaar de “Geschiedenis van de Westerse Filosofie” uitgelezen. Tja, ik had toch de tijd ervoor aangezien er gelukkig niet vaak wat te beleven was.

Het was altijd wel een dolle boel met de andere vrijwilligers (ik stond nooit alleen), er werd voor een natje en een droogje gezord en het was gewoon leuk. Een persoon zal ik nooit vergeten omdat hij zo’n diepe indruk op mij heeft gemaakt. Af en toe draaide ik een dienst met hem en meestal wist hij wel wat lekkers te regelen of, hij trakteerde mij. Hij weigerde om mij het te laten betalen.

En dat is precies wat op mij het meeste indruk heeft gemaakt. Zijn vrijgevigheid.

Ik was nog jong, zo’n 18, misschien 19. Ik had stufi en een baantje. Op die leeftijd denk je aan jezelf, niet aan een ander. Dat dan een ouder persoon je leert te geven door zelf het goede voorbeeld te geven.

Af en toe denk ik nog aan hem. Het werd een ideaalbeeld.

Hoe rijk ben je wel niet, als je zelf iets aan iemand anders kan geven? De overvloed delen?

Gisteren reed ik met een gedeelte van ons team naar een andere stad waar wij onze training die avond zouden krijgen (een nadeel van een combinatieteam, maar gelukkig zijn er nog vele voordelen). Normaal hebben we een afrekening. Iemand houdt bij wie er rijdt en wie er nog meer in de auto zit. Op een gegeven moment wordt er de balans opgemaakt en diegene die rijden krijgen geld van diegene die meerijden.

Gisteren was er echter een meisje dat niet op de afrekening stond en toevallig een keer kwam meetrainen. Toen we weer terug thuis bij onze rugbyclub waren, vroeg ze of ze mij bezinegeld schuldig was. En ik? Ik haalde mijn schouders op en waaide het weg. Die ene keer? Ik moest toch al rijden. Ik kan het lijden.

Dat is mijn vorm van rijkdom, geinspireerd door mijn oud-EHBO collega.

2 gedachtes over “Vrijgevigheid

Laat een reactie achter

