Vrekken

In een tentamenweek moet geleerd worden, maar af en toe ben je toe aan een pauze. Wat doe je dan? Na een blogronde kwam ik op het bericht van Verlossende Aflossers over een oude uitzending van Catherine Keyl over vrekken.

Er staat een link naar het programma in de blogpost, waarin er een panel wordt ondervraagd hoe zij leven en een publiek vragen kan stellen.

En hoewel sommige vragen wel terecht zijn, bijvoorbeeld tussen de studente en de weduwe – waar dan blijkbaar het verschil lag in denken (waar geef je je geld aan uit), vond ik dat het meerendeel van de vragen of opmerkingen van het publiek in de trant van “je bent niet goed wijs, geld moet rollen”. Ik had ook het idee dat er veel mensen uit het publiek zich aangevallen voelt, omdat iemand blijkbaar op een zuiniger of desnoods, anders leeft dan zichzelf en de huidige maatschappij.

En dat ze dan op het einde een man tussen de ‘vrekken’ zetten, die wel van het principe ‘geld moet rollen’ is. Pfff. Naast al die ‘vrekken’ vond ik hem een eikel. Alsof zijn enige bijdrage aan het programma was om te zeggen dat zijn thermostaat wel op 20 graden staat.

Een van de meest briljante opmerkingen dat kwam van het panel was dat, als je eerder stopt, er een arbeidsplaats vrijkomt voor een jongere (werknemer) die dan een baan krijgt. Er zijn in Nederland te weinig arbeidsplaatsen, zo kan het tekort gereduceerd worden. Dit was ook ongeveer wat ik ook las vanavond bij Mr. Money Mustace. Als iedereen vrek word, zorgt het voor een betere economie en word de wereld beter omdat iedereen gaat doen wat hij wilt en in plaats van werkt voor het geld, iemand werkt omdat hij het leuk vind.

Het is niet het eerste keer dat ik dit tegenkom. Ik las al eerder “je geld of je leven” uit. Maar nooit klikte het en liet ik het geld rollen. Dat is eigenlijk stom. Ik ben nu 25 en het was veel beter geweest als ik al lang begonnen was met sparen en beleggen. Iets om na te denken.

Wat vinden jullie ervan? Heeft het panel gelijk? Wat zou jij doen?

13 gedachtes over “Vrekken

  1. Om jezelf nu stom te noemen… Je hebt een inzicht opgedaan, en met de wijsheid achteraf had je andere keuzes gemaakt eerder. Of misschien toch niet, want met je eerdere ervaringen kon je nu dit inzicht op doen.

    Het programma heb ik niet gezien. Ik ken wel mensen die zeggen ‘ geld moet rollen, vooral mijn kant op’.
    Zelf geef ik graag geld uit aan dingen en belevenissen waar ik echt blij van word. (morgen zwembad met mijn kindje bijv) en niet aan dingen waar ik niet blij van word (drinken kopen in zwembad). En kou leiden hou ik ook niet van. Dus de verwarming staat heerlijk aan (op 18 graden, want ik heb ook een heerlijke trui).
    Werk doen wat je leuk vindt, daar ben ik zwaar voorstander van. En zuinig leven geeft je daarin wel meer mogelijkheden. En iedereen de kans geven om te werken, ook daar hou ik van. Aan de andere kant zijn er vele vormen van werk, en niet alles is betaald. Iedereen een eervolle plek in de maatschappij is dan denk ik meer waar ik naar streef. Het zou fijn zijn als iedereen zich een gewaardeerd lid weet van de samenleving.

    Like

  2. Ik ben nu 54 jaar en had graag eerder geweten hoe het een en ander financieel werkte en naar financiele onafhankelijkheid.
    Maar buiten al ben ik blij , al zal ik niet financieel onafhankelijk worden dat ik wel goede stappen kan zetten omzo onafhankelijk mogelijk te worden en mezelf kan redden.

    Like

  3. 25 en wakker worden…. kan slechter!
    was 27 ofzo toen ik begon met besparen en minimaliseren en al die dingen.
    het is sowieso een wijze les die je de rest van je leven inspiratie geeft, onafhankelijker maakt in denken en doen. dat is meer waard dan een miljoen op je bankrekening die je er in een avond doorheen kan jagen of kan verliezen door omvallende economieen, banken, beurzen en valuta.

    Like

  4. Pingback: Vrijgevigheid | Minimaal Leven

  5. Je bent er best vroeg bij om uit die rat race te stappen! Zelf ben ik pas op m’n 34e begonnen met besparen uit noodzaak en later als een soort van sport en plezier.
    Dat ik niet blijvend blij was met spullen leerde ik al op m’n 20e. En beleggen of een huis aanschaffen is weer een hele andere tak van sport. Het komt neer op de juiste timing en het blijven bijhouden van die belegging. Koop je en appartement vlak voor een huizencrisis zoals ik dan raak je geld kwijt, veel geld. En als je op een andere manier belegd dan kun je ook niet denken van het zal wel loslopen ik kijk er niet meer naar om. Blijf er bovenop zitten met kennis waarin je belegd. Alle markten kunnen zomaar omslaan en dan moet je zo snel mogelijk handelen anders zit je met een groot verlies. Dat zijn tips die ik je mee kan geven.

    Like

Laat een reactie achter

