Dure maand

Januari was voor mij een dure maand. Niet omdat ik mijn kerstcadeautjes rekende bij januari, maar omdat ik een beetje de teugels had losgelaten. Iets lekkers hier, iets lekkers daar, een overschrijding (of twee) van het boodschappenbudget en als laatste een “boodschappendagje” in Arnhem plus de aanschaf van een nieuwe blender van Kenwood diezelfde dag.

En toen was alles op. Hoewel mijn bankrekening zowat gelijk draaide, was het toch wel een beetje zuur. Zeker na een paar jubelmomentjes. Ik was het zat.

Ik realiseerde dat met mijn schema ik het eigenlijk te druk zou moeten hebben om te winkelen. Natuurlijk woon ik zowat naast het centrum en is een ritje naar een of andere winkel zo gemaakt – en zorgt het internet ervoor dat je alles zowat kan bestellen vanuit je luie stoel. Maar ik heb alles al: voldoende leesvoer, voldoende knutselmateriaal om een paar jaar mee vooruit te kunnen. Waarom zou ik dan iets nieuws moeten halen?

Ik herinnerde mij dat ik ooit heb gedacht om al de “overige uitgaven (huishoudelijk, kleding, cadeautjes) te budgeteren op 40 euro. Voor de clothing swap van afgelopen week had ik 50 euro gehaald. Ik dacht dat het wel een mooie challenge zou zijn om van de rest heel februari uit te zingen.

Met die 40 euro mag ik alles halen deze maand: snacks, knutselspul, intereurzooi. Als ik mijn boodschappenbudget overschrijdt, gaat het ook hier vanaf. Maar als het op is, dan is het op.

Ik ben benieuwd of ik heel februari ermee doorkom. Tot nu toe heb ik iets van 6 a 7 euro uitgegeven van de 40 euro. Maar het is toch godsbeklaagd dat ik, als student die nog vrij luxe leeft (ik bedoel: ik heb een eigen auto!) niet of nauwelijks kan sparen. Dan is een keer een wat goedkopere maand beter voor mijn bankrekening.

Lassen jullie af en toe ook zo’n goedkope maand in? En geef je jezelf zakgeld?

6 gedachtes over “Dure maand

  1. Ik probeer regelmatig een goedkope maand in te lassen. Januari ook weer. Maar vaak komt er dan ineens weer een factuur van school van de kinderen tussendoor.

    Zakgeld geef ik mezelf niet. Ik probeer zo min mogelijk uit te geven, maar soms permitteer ik mezelf een rok op de engelse ebay.

    Like

  2. Ja zowel ik zelf als manlief hebben. Zakgeld. 75 euro per maand. Een hoop geld en zo op, eerlijk is eerlijk ik koop er bijna nooit wat voor van mezelf. Het is meer een potje om de gaten mee te dichten. Klus materiaal, extra rekening, verjaardag, noem maar op. Succes komende maand met je budgetten

    Like

  3. Zakgeld? Nee. En er gaan maanden voorbij voor we iets kopen dat niet nodig is.
    Laatste onnodige aanschaf een potje bolletjes om op dekast te zetten in een vaas. Met het salaris van november. Van het boodschappengeld.

    Eerstvolgende ongewone uitgave, de kapper in februari. Voor ons beiden. Mijn man gaat zon vier keer per jaar en ik drie keer per twee jaar.

    Vliegt het geld er dan niet uit? Jawel, naar reserveringspotjes, ozb, riool, afvalstoffen, waterschap, eigen risico en eigen bijdrage. En wat er over is.. Hup de verbouwing in. Gips, gipsplaat, verf, naadband, balken, stroomdraad, leidingen, isolatie, houtplaten, schroeven, pluggen het houdt niet op.

    Boodschappen is hier wekelijks 45 euro, huishoudelijk, cadeautjes, leuk, onvoorzien, extra staat op 15 euro per week.

    Niks nodig? Nou deze week wat vers en brood, 1 avondmaaltijd voor 4, taart en lekkers. De rest is er wel voor een volle week.

    Like

Laat een reactie achter

