Een jaar geen kleding kopen

Opeens plopte er een evenement op mijn tijdlijn: een clothing swap & vintage sale. He, dacht ik. Ik moet hier nog kleding hebben liggen waar ik eigenlijk van af wil. Dat ene rode gebreide minirokje (wie dat ooit heeft bedacht…), die groene kriebeltrui. Die ene winterjas die ik al een jaar niet meer gebruik maar nog niet heb weggedaan.

Dus: de zondag voor de laatste inleverdag heb ik mijn hele kledingskast weer eens onder handen genomen (yay! ik kan nu de lades dicht doen zorder dat ik hoef te proppen) en de dag erna leverde ik zeven stuks in.

En kocht ik een overhemd en “ruilde” mijn items voor een capejas (voor in de herfst als tussenjas), een vestje waarvan ik een vergelijkbaar model ook al heb en een clutch. Helaas niet die faux fur bontjas die ik graag wilde (er zat niet veel soeps tussen), maar ach ja. Helaas pindakaas.

De vrijdag erna ging ik naar “de grote stad”. Ik had eens zin om er een dagje tussenuit te zijn. Uiteindelijk haalde ik daar alleen een onesie (soort overall, maar dan voor thuis) qua kleding, maar genoeg is genoeg.

Ik wil een jaar geen kleding kopen. Geen nieuw baselayer shirt voor de rugby. Geen extra jurkje omdathetzoleukis. De enige uitzondering zijn sokken. Ik hartje sokken zonder gaten. Misschien ook ondergoed. Maar dan gaat er toch sowieso iets uit de kledingkast, dus dat kan dan wel.

Aan de ene kant heb ik er veel zin in, aan de andere kant twijfel ik gewoon een beetje. Gaat het mij wel lukken?

Wat vinden jullie ervan? Zouden jullie ook een koopstop inlassen?

8 gedachtes over “Een jaar geen kleding kopen

  1. Ik heb net mijn jaar geen kleding kopen met nog minimaal 1 jaar verlengd.

    Maar ik heb ook mijn kleding gehalveerd, en kan dus prima met slechts 4 jurkjes, 2 broeken en 1 rok en wat basic shirts en vesten de winter door komen. Voor de zomer heb ik dus ook als plan staan om maar de helft in de kast te leggen. Ik moet er nog over nadenken wat ik met de andere helft ga doen. Volgend jaar in de kast hangen, weg doen, vervanging als er iets versleten is?

    Like

  2. Ik doe niet aan zulke uitdagingen. Ik heb voor mezelf een basisgarderobe gemaakt die ik in stand hou. Dus: kort zwart vestje versleten? Koop ik een nieuw kort zwart vestje. Spijkerbroek niet meer netjes genoeg om buitenom het klussen te dragen? Nieuwe spijkerbroek. Nette winterjas gaat erg pillen of is niet meer geschikt als nette winterjas? Dan wordt hij opgeschoven naar de onderkant in het rijtje jassen en koop ik een nieuwe nette winterjas. Kwestie van bijhouden 🙂

    Like

  3. Ik heb in 2011 zo’n jaar gedaan. 1x ben ik toen voor de bijl gegaan; ik móest gewoon iets nieuws kopen. Daarna het hele jaar niet, behalve sokken en ondergoed.
    Het is me heel goed bevallen. Niet alleen werd ik in dat jaar creatiever met de kleding die ik had, nu nog ben ik heel kritische als ik iets nieuws koop. Nog steeds is tweedehands de 1e keus en anders denk ik er heel goed over na.
    Het heeft voor mij alleen voordelen gehad.

    Like

  4. Ik zie er niet zo het nut van in om een jaar geen kleding te kopen. Dus ik zou het niet doen, want ik zou niet genoeg gemotiveerd zijn. Wel koop ik vrijwel alles tweedehands. Daar zie ik dan wel het nu van in, omdat je dan niet het milieu zo belast.

    Like

  5. Iets nieuws koop ik vrijwel nooit behalve ondergoed en sokken.
    Vorig jaar 1 spijkerbroek omdat ik niet precies een lichte in de kringloop kon vinden. Wel gewone blauwe maar ik wilde persé een lichtblauwe en dan ook nog vrij egaal en geen gebleekte plekken.

    Ik vind het erg leuk te kringlopen, en heb wel de regel dat er iets weg kan als ik wat nieuws koop. Ik geef het weg of weer naar de kringloop. Soms zie ik dus wel eens iets hangen wat ik zelf weggegeven heb!

    Ik geen reden om 1 jaar niets te kopen.

    Like

  6. Wat een goed idee! Ook ik kan mijzelf soms moeilijk bedwingen om inderdaad dat leuke jurkje niet te kopen. Maar alles behalve sokken en ondergoed niet kopen voor een jaar lang klinkt als een goede uitdaging, waar mijn vriend en mijn portemonnee erg blij mee zullen zijn! Heb jij het volgehouden? X Robin

    Like

Laat een reactie achter

