Klussen

In de kerstvakantie was er tijd voor “huis verbetering”, aka heul veel troep opruimen, kasten voor de tigste keer uitmesten en vooral veel de deur uitdoen. Nu is het heel erg fijn dat aan de andere kant van de parkeerplaats waaraan mijn kamer grenst, de vuilcontainers staan. Ver genoeg om ze niet te ruiken in de zomer, maar wel dichtbij genoeg om eventjes te lopen.

Het begon allemaal met het in elkaar zetten van een kleine ladekast. Dit om alle shirtjes netjes weg te leggen, in plaats van een hangende tussenoplossing. Er waren daarna wat spullen vrijgekomen die drastisch een andere plek nodig hadden (want ze pasten niet meer), dus ging ik kijken onder het bed. En als ik daar nu mee bezig was, dan kon ik natuurlijk ook xyz doen.

Ik vond het fantastisch dat ik zelf een kastje in elkaar kon zetten. Ik bedoel, ik heb twee linkerhanden, heb nooit geleerd om te klussen maar zo’n klein kastje (als in, lang leve de IKEA) lukt en zorgt het voor een klein momentje van euforie. Ook zorgt het ervoor dat je opnieuw naar je ruimte kijken waardoor je, bijvoorbeeld in het geval van een kast, alles moet terugleggen en kritischer kan zijn in wat je laat blijven of wat je weg doet.

Wat wel opviel tijdens het klussen is het idee dat je nooit klaar lijkt te zijn. Of een bepaalde “oplossing” werkt niet en moet je op zoek naar iets anders – of iets is hopeloos verouderd, of… Ik dacht vroeger altijd dat als je eenmaal iets had, je daarbij het gewoon volhield totdat het ouderwets was en je gewoon alles weer verbouwde. Of verfde. Nu ik op mezelf woon is het helaas niet waar – en blijf je bezig.

Aargh.

2 gedachtes over “Klussen

  1. Chapeau!
    Ik ben blij dat ik klussen leuk vind, zodat kleine onvolkomenheden snel opgelost worden. Bij mij is eerder het tegenovergstelde waar: ik wordt heel onrustig als er niets te klussen valt…

    Like

Laat een reactie achter

