Zorgverzekering

Nu jullie dit lezen is het (natuurlijk) veels te laat om een zorgverzekering af te sluiten, maar ik wilde jullie niet het hele verhaal onthouden.

Hoewel ik tot mijn 25ste (en een halve maand) prima verzekerd was via mijn pa, die op zijn beurt weer collectief verzekerd is via zijn werk, wilde ik toch wat meer zelfstandigheid. De zorgverzekering was zowat het laatste waar ik financieel afhankelijk was van mijn ouders.

Aangezien ik werk bij een bedrijf die ook een collectieve zorgverzekering, bij dezelfde zorgverzekeraar aanbied en ik besloten heb om toch meer op eigen benen te gaan staan, was dit een uitstekende kans om eens goed te kijken naar een eigen zorgverzekering.

Dus stuurde ik de contactpersoon van de collectieve verzekeringen een flink aantal mails en langzaam werd mij het duidelijk wat er allemaal mogelijk (en niet mogelijk) was. Ik wist ongeveer wat ik verbruik qua zorg en wat ik wilde. Ik besloot om bij dezelfde zorgverzekeraar te blijven om het niet te moeilijk te maken; ik vond het al een grote stap om alles goed te regelen.

Uiteindelijk heb ik gebeld met de zorgverzekeraar. Dat was een hele fijne ervaring, zeker omdat ik nog vrij veel wijzigde. Er werd niets aangesmeerd, ik kreeg eerlijk antwoord op mijn vragen (wat ik verbuik, wat het verschil tussen verschillende pakketten was).

En toen, was alles geregeld! Ik kreeg nog wel de tip om goed mijn email in de gaten te houden (omdat nu alles digitaal gaat worden) maar verder hoef ik niets meer te doen.

Ik ga er nu zo’n 20-30 euro op achteruit (als ik de zorgtoeslag van de premie aftrek), plus de 385,- voor de eigen risico. Hoewel ik altijd wel dat type ben dat meestal het eigen risico in februari op maak (voornamelijk aan medicijnen), zie ik het met vertrouwen tegemoet. Zeker ik nu een buffer heb.

Maar het is toch nog heel spannend!

Nu nog even denken over de rechtsbijstand. Dat is het laatste waarvan ik nog via mijn pa verzekerd ben (via een hele rare, blijkbaar normale, constructie waar “studerend op kot” nog als “thuis wonen bij pa en ma” hetzelfde is). Ik heb even gespiekt, en dat zou mij zo’n 20 euro in de maand schelen. Doen of niet doen? Hebben jullie nog tips qua verzekeren?

Een gedachte over “Zorgverzekering

Laat een reactie achter

