De jaarlijke contributies

In december komen er veel facturen binnen voor vele jaarlijkse kosten. De ANWB is er een van, de ander de contributies voor sportclubs en dergelijke.

Ik moet toegeven, vroeger was het altijd stressen: de APK was net geweest, dan diende de ANWB zich al aan en als laatste kwam altijd de handboogvereniging.

(Die ANWB moet ik trouwens nog steeds betalen, herinner ik me nu – oeps!).

Nu is de auto aan de beurt in September (geen vette maand, dus spaar ik er voor) en de handboogvereniging is opgezegd. Op een gegeven moment schoot ik alleen wedstrijden, wat niet vaak voorkwam. Het voelde als een soort sponsering van de sportschool, maar dan zonder de fitness appraraten. Ook is er wat bij mij wat in het verkeerde keelgat was geschoten op de club zelf wat een nare bijsmaak gaf.

Ik heb nog steeds de rugby die zoveel gaat kosten, en de scouting. Dus per saldo ben ik ongeveer hetzelfde kwijt.

Het heeft mij wel weer aan het denken gezet – zijn de abbonementen/lidmaatschappen die ik heb wel nodig? Zo was ik (betaald) lid van een bepaalde “club” van een bepaalde webshop. Daardoor kreeg ik af en toe gratis spullen en hoefde ik niets te betalen voor het verzenden. Eigenlijk is het vrij ouderwets geworden: bij Coolblue en Bol.com is verzenden gratis, mits je boven een bepaald bedrag uitkomt. Hardstikke logisch ook. Maar wat als ik kleding bestel voor een best groot bedrag, dan zou het wel fijn zijn om gratis verzendkosten te krijgen – het is zeker geen klein bedrijf, en gratis verzenden voelt toch als een extra service naar de klant, mij dus.

Dat lidmaatschap is dus niet verlengd.

Nu is de volgende vraag: wil ik gaan sparen om in de toekomst de jaarlijke kosten kunen opvangen? En zo ja, wat is een goed streven? Precies genoeg voor alle kosten of nog een klein beetje extra, om mijn eigen innerlijke boekhouder/vrek blij te maken?

Iets om uit te zoeken – wat bijna kan… over een paar daagjes is het kerstvakantie!

4 gedachtes over “De jaarlijke contributies

  1. Hey,
    Ik zet maandelijks een deel opzij voor al deze kosten, ik doe ook iets meer dan wat het me normaal kost maar tegenwoordig gaat de prijs alleen maar omhoog dus ik kom er mee toe. Ik ben het gewoon dat het er maandelijks afgaat en moet me geen zorgen maken als de rekeningen komen…

    Like

  2. Ik doe het hetzelfde als Bieke. Elke maand een vast bedrag naar een spaarrekening als er een rekening komt dan kan het zonder problemen betaald worden. En idd iets meer reserveren om prijsverhogingen op te vangen.
    Ingrid

    Like

Laat een reactie achter

