Wel of niet – een kerstboom

Ik was laatst bij de IKEA, waar je een kerstboom voor een euro kon kopen. Mijn oog viel op zo’n klein en schattig boompje. En voor de prijs hoefde ik het eigenlijk ook niet te laten.

Sinds ik op mezelf woonde, heb ik nooit een eigen kerstboom gehad. Wel heb ik eens een slinger aan mijn bed gehangen. Die er daarna niet echt meer afkwam en ik los moest knippen.

Ik twijfelde ontzettend. Een boom is gezellig en mooi. Het zou leuk zijn dat tijdens de kerstvakantie, als ik thuis zou zijn, het gezellig is.

Maar als ik een kerstboom kocht, dan moest ik natuurlijk ook ballen hebben, een standaard (aangezien de bomen zonder kluit waren) en de rest van de versiering. Waar moet ik dat allemaal laten als de kerst voorbij is? En gaat de boom niet ontzettend veel naalden verliezen?

En staat zo’n boom niet alleen gruwelijk in de pad als ik tijdens de kerstvakantie thuis wil aanrommelen (lees: opruimen, spullen naar de kringloop brengen en eens goed de stofzuiger en de poetsdoek door mijn kamer te halen. Naast wat sporten en vooral: uitslapen.)

Toen kwam ik uiteindelijk bij het kerstgedeelte van de winkel en schrok ik eerlijk gezegd van de prijzen een beetje. Want het zijn niet alleen ballen, maar ook lichtjes, extra spul dat in de knoop kan gaan.

Tja. Dan is de keuze snel gemaakt. Geen gedoe, geen dure ballen, geen lichtjes die in de knoop raken en vooral: geen extra plek moeten vrijmaken om alles 11 maanden lang te moeten leggen.

Ik zie het wel volgend jaar. In de tussen tijd heb ik nog heerlijk plek over. 🙂

3 gedachtes over “Wel of niet – een kerstboom

  1. Ik vind een kerstboom geweldig en vroeger stond er altijd een echte boom, de meeste kerstspullen zij n met mijn dochter het huis uitgegaan,maar er ligt nog wel het een en het ander, maar ik vind het zonde van mijn geld, woon niet vlakbij Ikea en met alleen een fiets ga je er niet zo snel even heen, maar ik heb een prima alternatief ontdekt, op mijn werk gooien ze elk jaar grote dennentakken weg die over blijven als de kerstboom op maat gemaakt is, ik kocht op een rommelmarkt een oude gietijzeren kerstboomstandaard en daar maak ik van die takken een miniboompje in, met een paar versieringen en lampje heb ik dan een erg leuk boompje, helemaal voor niets en met een echte dennengeur en het neemt weinig ruimte in en is na de kerst weer snel opgeruimd

    Like

  2. Valt reuze mee de naalduitval bij de bomen van Ikea wel uiteraard genoeg water geven. Kerstversiering haal je in november bij de kringloop en ben je voor een paar euro klaar 🙂 Hier hele mooie piek erop zelf gemaakt door middelste dochter 🙂

    Like

  3. Na de kerstperiode is kerstversiering heel goedkoop in de uitverkoop. Als je er dan wat inslaat, heb je er voor altijd in huis. Kost natuurlijk wel plaats om dat te bewaren, een extra doos op zolder, als je daar plaats voor hebt.

    Like

Laat een reactie achter

