Een voorraad hebben

Ik las maandag een fantastisch bericht van Teunie over haar voorraad en maandboodschappen. Ik zou ook wel graag zo’n hele mooie gevulde voorraadkast willen hebben en altijd een goede basis willen hebben om zomaar iets op tafel te toveren.

Alleen, waar laat ik het allemaal? Ik heb al moeite om te zorgen dat al het eten op een redelijke manier in mijn vooraad-/keukenkast past. En ik wil graag dat de voorraadkast paleo is. Althans, redelijk. Ik heb bijvoorbeeld nog (volkoren) pasta staan. Die maak ik dan liever eerst op. Pasta is niet eens ontzettend ongezond, alleen niet paleo-vriendelijk. Ik vind het verschrikkelijk om goed eten te moeten weggooien.

Dus: opmaken die hap.

Ik vind het fascinerend om te zien wat ik in de loop van de tijd verzameld heb: een heleboel kruiden, thee, chocolade (zeker na sinterklaas) en een heleboel spullen om te bakken en te koken.

Dus dat wordt dus proberen om gewoon alles op proberen te maken en te kijken wat ik wel of niet wil houden (voornamelijk de spullen die paleo zijn) en wat ik niet meer wil wil halen (pasta dus).

Voor Sint had ik twee nieuwe bewaardozen gekregen van de bewaardozen-lijn die ik heb (wel zo mooi, niet allemaal verschillende bakjes). Kon ik gelijk mijn grootste doorn in het oog aanpakken: de bovenste plank met het voedsel erop.

Zo gezegd, zo gedaan. Waarschijnlijk moet ik er nog eens goed doorheen gaan als ik er de tijd voor heb (de kerstvakantie is al gereserveerd voor heerlijk aanrommelen thuis!)

Maar goed, ik dwaal af. Wat zou voor mij een ideale voorraad zijn? Iets waarmee ik voldoende in huis heb voor een week ontbijt en lunch. Iets waarmee ik een goede basis kan leggen voor een avondmaaltijd ook als ik platzak ben – of als ik iets wil gaan bakken.

Het doel is gewoon om een keer per week boodschappen te gaan doen – en dan misschien een keer per maand een grote aankoop doe (zoals een kilo dadels, paleo-vriendelijke bloem enz.). Ik ben benieuwd hoe ver ik kom!

Wat zijn jouw standaard producten in je kast? Hoe tevreden ben jij daarover?

3 gedachtes over “Een voorraad hebben

  1. In de keukenkasten vind je bij mij standaard koffie, thee, melk, suiker, pasta, volkoren pasta, bloem, bouillonblokjes, kruidenmixen, bruine rijst, witte rijst, risottorijst, bokalen pastasaus, beschuit, chocopasta, kant en klare soep in brik en in poedervorm voor als het snel moet gaan, koekjes, chips, snoep, fruitsap en frisdrank voor de kinderen.

    Van alles wat hierboven beschreven is heb ik meestal een aantal dozen of bokalen, maar die extra voorraad bewaar ik (wegens plaatsgebrek) op zolder. Daarnaast heb ik daar ook nog mayonaise, ketchup, schoonmaakproducten, wasmiddel en wasverzachter, toiletpapier en keukenrol staan.

    Meestal zijn het producten die ik in grote hoeveelheden koop als er een aanbieding is of zaken die ik (zo goed als) gratis gekregen heb via geld-terug-acties.

    Op zondag bedenk ik wat we allemaal gaan eten de komende week. Dan open ik ook eens de kasten om te zien wat aangevuld moet worden en dan ga ik op zolder halen wat ik nodig heb.

    Concreet wil dat dus zeggen dat ik tijdens de week minder boodschappen moet kopen: verse zaken zoals brood, vlees, groenten en fruit, kaas en zuivelproducten.

    Mijn boodschappenbudget is opgedeeld in een deel wekelijkse boodschappen (meestal 25 à 30 € per week) en een deel voorraad aanvullen (hiervoor voorzie ik 25 € per maand). Zo komen we met een scherp budget toch niks tekort, integendeel.

    Like

  2. meestal heb ik volkorenmeel en gewoon meel om mijn broden te bakken.tomatenpuree in pak en pakjes drinken voor de kinderen om mee tenemen. bekers doen wij niet meer aan sinds er een beker over de duru schooboeken is gegaan……
    diksap bonenkoffie en thee. in de vriezer, enkele pakken groente en scharrelvlees. \ook kip (geen scharrel) nu ligt het vol omdat ik een maand niets kan en mag doen omdat ik geopereerd word.

    Like

  3. Ik heb een voorraad spelt-amandel en boekweitmeel. Gedroogd fruit,noten en olijven. Wat potten en diepvriesgroenten. Blikjes vis.Olie en kruiden.Vlees in de vriezer. Maar ook zorg ik voor langer houdbare verse groenten. Pompoen,uien,bataat,wortel,selderijknol.In de winter kunnen appels langer bewaard worden Ik zou wel een week kunnen eten uit de voorraad.

    Like

Laat een reactie achter

