Frustraties alom

Gisteren werkte ik weer eens mijn budget bij. En ik raakte een beetje gefrustreerd door mijn budget. Waarom? Ik heb het waarschijnlijk te krap gebudgetteerd.

Van mijn variabele lasten heb ik drie “categorieen”: boodschappen, onvoorzien en de rest (cadeautjes, huishoudelijk, kleding, etc.)

En eigenlijk is het heel stom: met die 200-250 euro aan allerhande uitgaves kan ik nog steeds prima sparen. Ik vind het fantastisch om mijn spaargeld elke maand te zien groeien.

Pff. Wat is het moeilijk. Ik weet al dat ik misschien dit jaar niet goed ga uitkomen qua budget. En deze maand ook niet, met nieuwe rugbyschoenen die mijn kant uitkomen. Ook wil ik nog een nieuwe koptelefoon voor tijdens het hardlopen (oude is al een tijdje kaduuk). Ik wil dan graag voor kwaliteit gaan en niet voor anderhalf tientje bij de HEMA eentje kopen, want dat was niets.

Maar ja, ga ik dan voor een keer het budget compleet overschrijden en daarna het budget wat verhogen? Op zich lijkt het het beste als ik eerst een realistisch budget stel,en dan telkens probeer wat hiervan af te schaven. Dat was waarschijnlijk al de beste methode vanaf het begin. Maar ja, koppigheid, nietwaar?

Pfff. Wat is budgeteren moeilijk zeg!

5 gedachtes over “Frustraties alom

  1. Onhandig, zo’n knellend budget 😉 Als je iets heel graag wil en veel gebruikt dan koop je het toch? Dat doe je vermoedelijk uiteindelijk toch wel. Of kan je je oude misschien laten maken bij een repair cafe?
    Of op internet zoeken of je dat zelf kan?

    Like

  2. Als je het geld hebt, kan je af en toe steggelen. Als je het geld niet hebt moet je het met je budget doen. Mijn budget ligt lager, 40 euro per week voor alles. Om toch te besparen maak ik wasmiddel en tandpasta, deo en zeep zelf.
    Budgetteren is vooral je steeds aanpassen aan het beschikbare budget. Daar heb je soms discipline voor nodig. Maar misschien is een noodpotje voor jou een idee? Voor de tegenvallers?

    Like

  3. Als je oude hoofdtelefoon al even kapot is, dan kun je daar misschien ook nog wel even mee wachten, aangezien je blijkbaar al even zonder doet? Sowieso is een realistisch budget stellen wel een goed idee, hoewel het natuurlijk ook nog best een uitdaging mag zijn.

    Like

  4. Ik hou ervan te budgetteren, maar ook om te leven. Dus als die nieuwe koptelefoon jou gelukkig maakt en je kunt het betalen omdat je een mooi buffertje hebt: go for it!

    Ik zie mijn dagelijks/wekelijks/maandelijks budget meer als een streven voor de normale dingen. Boodschappen, verjaardagen, allerhande zaken, benzine etc. Als ik iets groters voor mezelf koop, dan spaar ik daarvoor.

    Like

Laat een reactie achter

