Meevallers

Heel fijn: een onverwachte meevaller. Een onverwachte bonus of iets wat je te veel had betaald en dus terugkrijgt. Ook al is het een sigaar uit eigen doos, mijn innerlijke accountant houdt ervan.

Ik weet nog hoe het ‘vroeger’ ging: een paar maanden tot een jaar geleden. Ik leefde van maand-tot-maand en grote kosten ving ik hiermee op. Het was altijd op het randje en het ging altijd net goed.

Maar ja. Zo kun je ook niet meer leven. En lenen doe ik ook liever niet. Nu was het ook extra zuur dat ik mijn auto twee keer moest vervangen en ik er allebei de keren niet het complete bedrag hiervoor had. Wel een bijzonder groot deel waardoor ik het vrij snel kon aflossen.

Nu merk ik inderdaad een verandering. Ik spaar van de meevallers, heb wat extra inkomsten (van een paar euro in de maand, maar goed, elke euro telt) en zorg ervoor dat er altijd wel wat geld naar de spaarrekening gaat. Ik zet nu in op drie potjes, en kijk daarna welk doel ik kan behalen.

Wat ik nog wel jammer vind is dat ik moeite heb met het vasthouden van een budget. Zo zou ik nog meer kunnen sparen en hoef ik het niet grotendeels het van mijn meevallers en extra inkomsten hebben.

Laat een reactie achter

