De verdeelsleutel

Ik schreef een tjidje geleden over mijn spaardoelen. Het is een beetje veel. Ik moest dus prioriteiten stellen en kijken in welke mate ik mijn spaargeld over de potjes wil gaan verdelen. Ik had de APK, de jaarlijkse kosten, een emergency fund, buffer en een fun doel.

De APK is natuurlijk de belangrijkste, want die nu dus niet in een “vette” maand, dus moet ik ervoor gaan sparen. De jaarlijkse kosten bungelen een beetje onderaan het lijstje, ben ik bang. Meestal gaat mij dat prima af om dit van de lopende rekening te doen. De emergency fund is natuurlijk ook belangrijk en onderaan het lijstje staan ook de buffer en het fun doel.

Daarnaast wil ik de oorspronkelijke buffer uitsplitsen in 3-6 maanden “opvangbuffer”, waarmee ik mijn kosten voor die tijd kan betalen mocht ik geen geld meer krijgen, en een potje voor een nieuwe auto. Aangezien ik de laatste tijd erg veel pech ermee heb. Ook is er een doel bijgekomen: de buitenlandse trip van de rugbyclub en een rugbytoernooi op Ameland. Als een soort vakantie. Lekker makkelijk en waarschijnlijk hoef ik daar niet al te veel voor te doen, behalve komen opdagen. En betalen.

Maar goed: de prioriteiten. Wat vind ik nu belangrijk? Op dit moment vind ik de aflossing gecombineerd met sparen het belangrijkste. Aangezien ik de auto graag aan het einde zo veel mogelijk afgelost wil hebben, is het een grote prioriteit. Normaal zou ik zo’n 50 euro per maand aflossen, maar afgelopen maanden heb ik extra aflossingen kunnen doen.

Daarnaast wil ik graag sparen voor de APK, de emergency fund en de rugby reizen. Het emergency fund wil ik minimaal op 100 euro hebben staan, voor als er iets kleins kapot gaat. Gelukkig hoef ik geen wasmachines oid te vervangen, maar wel een laptop als de mijne nu kapot gaat. Het is dus zaak dat deze snel veel geld bevat. En de rugbyreizen, tja. Ik heb al twee jaar niet echt een vakantie gehad, dus een keertje een uitspattig (en een kleine, leuke doel dat mij motiveerd) mag.

Concreet betekend dit dat ik nu inzet op 50% aflossing e 50% op sparen, waarbij het spaargeld evenredig wordt verdeeld over de APK, de emergency fund en de rugby reizen. Hopelijk motiveren de reizen mij waardoor ook de rest van het sparen makkelijker word.

Een gedachte over “De verdeelsleutel

Laat een reactie achter

