Afvallen – snackgedrag

Af en toe doe ik mee aan een onderzoek. Vaak is het een consumentenonderzoek, waar je dingen moet proeven en aangeven of ze lekker zijn of niet. Soms heb je geluk en is het redelijk normaal eten (tomatensoep, cheesecake). Soms heb je pech (avocado hummus die smaakte naar bitter karton). Dit onderzoek wordt vaak geleid door studenten die bezig zijn aan een thesis, oid.

Het laatste onderzoek (op het moment van schrijven) was een onderzoek naar ontbijt- en lunchgedrag. Het ging voornamelijk naar de combinatie ervan. Hoeveel lunch je als je een bepaalde hoeveelheid ontbijt hebt gegeten?

Het ontbijt was na negenen, de lunch iets voor twaalf uur. Tussendoor mocht je niets eten. Het ging mij verbazendwekkend goed af, en sterker nog: ik realiseerde dat mijn snackgedrag eigenlijk exorbitant te noemen is. Ik hoef niet veel snackvervangers te zoeken, ik moet gewoon beter eten tijdens de drie grote maaltijden. Ik hoef dan daarna minder.

Ik wil nu een extra schep havermout in mijn ontbijt gooien, en een appel (of soep) extra bij de lunch te nemen. Zo voorkom ik dat ik meer ga snoepen door de dag heen. Ook maak ik wat strengere afspraken: meer fruit tussendoor en grenzen stellen aan het snackgedrag. Ook probeer ik af te komen van de crackers en de eeuwige drang naar suiker.

Hier en daar heb ik wat mooie recepten voor snacks gevonden. Na dit inzicht ben ik veel gemotiveerder geworden om grenzen te stellen aan mijn eetgedrag. We zullen zien waar dit eindigt. Ik ben in ieder geval enthousiast.

3 gedachtes over “Afvallen – snackgedrag

  1. Na 9 ontbijt en voor 12 lunch? logisch dat je dan tussendoor niets hoeft. Ik zou het echt onzin vinden als iemand daar tussendoor ook nog wilde snacken is dan veel meer gewoonte dan noodzaak.

    Like

  2. Ik heb ontdekt dat ik op sommige dagen (afhankelijk van de maandstand) op een luie vrije dag zo laat ontbijt, en verder zo goed eet, dat de lunch verschuift tot een moment waarop ik het diner al bijna op mn bord zie. En dan sla ik een maaltijd over.
    Maar alleen als mn lijf t OK vindt, andere vrije dagen lunch ik gewoon met boterhammen en een restje van de avond ervoor.
    Maar elke keer verbaast t me dat ik als ik een keer geen honger heb. En die momentjes zijn mooi meegenomen, zegt de weegschaal.

    Like

  3. Regelmatig en op vaste tijden eten werkt voor mij het beste. Ontbijt tussen 7 en 8. Lunch tussen 12 en 1. Diner tussen 5 en 6.
    Tussendoor 10 uur koffie met een boterham, idem om half 3. Geen gesnack overdag. Bij de lunch standaard 2 fruit en 1 glas melk. Soms nog een boterham. Snacken en tussendoortjes zijn een gewoonte die je af kunt leren. Gewoon kiezen uit de schijf van 5, ook tussendoor.

    Like

Laat een reactie achter

