De kosten van een vriendschap

Laatst kwam iemand van de rugby langs om te collecteren. Waarschijnlijk ging ze de hele club af. Ik bedoel: niemand belt bij een random kamer in een willekeurige gang aan in een studentenflat. Nadat ze mijn collecte had ontvangen ging ze ook gelijk weer weg, wat mijn theorie bevestigde dat ze alleen voor mij kwam.

Het zette mij aan het denken. Hoeveel kost een vriendschap eigenlijk? Het extra biertje na de trainen om even gezellig na te borrelen? Het uitgaan en de inleg in de pot waarbij je meer inlegt dan opdrinkt.

Het is natuurlijk het goedkoopste als je geen vrienden hebt, lekker thuisblijft en vooral niets doet wat wel eens wat geld kan kosten. Maar dat is ook bijzonder saai.

Tijdens mijn HBO heb ik het veel gedaan: niet uitgaan, op tijd naar huis met af en toe een handboogtraining. Lekker goedkoop, maar toen ik eindelijk klaar was met mijn studie, had ik het gevoel dat ik het studentenleven gemist had.

Dus toen ik ging studeren, nam ik mezelf voor om meer te ondernemen om het studentenleven te ervaren. Helaas kwam er het eerste jaar het er niet zo van (aangezien ik druk bezig was om te wennen en met mijn ex), dus werd het dit jaar.

Het begon al goed met de rugbyclub. Het was redelijk studentikoos, aangezien er ontzettend veel studenten rondlopen. En er meters bier doorheen worden gejaagd na de training. Hardstikke leuk, maar het kost wel veel. Meestal probeer ik het te beperken tot een biertje. Toch staat er nog een ding op mijn verlanglijstje: een studentenfeest.

Ik vind het nog best moeilijk om de afweging te maken of en hoeveel geld ik zou uitgeven aan het samenzijn met vrienden. Het hoeft niet altijd duur te zijn, maar aan de andere kant zorgen dat samen de kleine druppels de grote emmer doen overlopen.

Hoe gaan jullie ermee om? Geven jullie veel uit aan vriendschappen?

Een gedachte over “De kosten van een vriendschap

  1. Kan je je vrienden ook duidelijk maken dat één biertje genoeg is en je aan de gezamenlijke inleg voor drank liever niet meedoet?
    Verder, tja, vriendschappen kosten geld, buiten de deur meer dan wanneer je samen wat onderneemt. Samen met Natuurmonumenten(of zoiets) wilgen knotten op een zaterdag en een pan soep leegeten kost minder dan de gemiddelde zaterdag in de kantine van de sportclub. Maar je bent wel met vrienden.
    Ik organiseerde graag maaltijden samen, en spelletjesavonden, filmavondjes, ieder neemt wat te eten drinken mee en dan gewoon alles op een tafel.
    Dat samen zit er nog wel in, we kamperen regelmatig. Op een goedkope camping, ieder neemt iets mee, hout voor een kampvuur, of kolen voor de bbq, iemand maakt pan soep. Aan de drank doe ik niet mee, hooguit een alcoholvrij biertje. Ouwehoeren kan ik ook zonder.

    Groet,Greet

    Like

Laat een reactie achter

