De griepprik

Laatst was het weer tijd voor de griepprik en natuurlijk de bijbehorende discussie of ‘ie nu wel “nodig” is. Als longpatient kom ik in aanmerking voor de griepprik, zelfs met mijn 24 jaar. Aan het einde van oktober was ik dus bij de huisarts te vinden om deze te halen.

Want in mijn ogen is een griepprik gewoon ontzettend noodzakelijk. Zeker als niet helemaal fit bent en wat kwetsbaarder ben dan de hele bevolking. Zeg maar, iedereen die nu wordt opgeroepen voor een (gratis) griepprik.

Al van jongs af aan ga ik elk jaar naar de dokter om deze te halen. Het is altijd hetzelfde riedeltje: kleding aan met korte mouwen en een vest, aansluiten in de rij als je in de eerste twintig minuten komt (want dan is het superdruk), kamer inlopen, arm blootmaken, spuit erin en klaar. Kleine moeite. Na afloop heb ik soms een zwaar arm, maar dat trekt meestal wel weg na een dagje, of een training van epische proporties (bedankt, trainer, ik kon de dag erna moeilijk uit bed komen!) Nu weet ik natuurlijk ook dat sommige mensen er (letterlijk) een paar dagen ziek van worden en er wat minder goed afkomen – maar dat is voor elk mens anders. Eerlijk gezegd lijkt het mij beter om eventjes een of twee dagen een beetje last te hebben van (of even op de bank te liggen met wat) griepsverschijnselen, dan dat ik een zware infectie krijg, doodziek ben en aan de antibiotica moet.

Ik hoor helaas veel mensen klagen over dat het niet nodig zou zijn. Aan de ene kant hebben we in Nederland een hele goede “kudde-immuniteit”. Dat betekend dat er veel mensen zijn die wel de griepprik halen, of gewoon van zichzelf al een goede weerstand hebben dat ze niet zomaar geveld worden. Deze mensen houden in feite het virus tegen zodat andere mensen niet of minder ziek worden. Dat is niets engs. Hardstikke natuurlijk.

Maar er zit ook een keerzijde aan: als er te weinig mensen “immuun” zijn, dan kan het juist omslaan en krijg je een griepepidemie. Het virus heeft dan gewoon veel meer kansen om te verspreiden omdat er veel meer mensen zijn waarin het virus zich ongestoord kan nestelen. Kwetsbare mensen (kinderen tot een bepaalde leeftijd, de senioren, hart-, long- en nierpatienten) hebben dan meer pech en krijgen een zware infectie wat kan leiden tot de dood. Mochten ze dat wel overleven, dan is er kans dat hun gezondheid nooit meer wordt zoals voor de infectie.

Het laatste argument dat ik vaak hoor tegen de griepprik is dat er vergif in zou zitten. Nu is het zo dat alles dodelijk en giftig kan zijn, maar dit hangt af van de dosis. Bijvoorbeeld: paracetamol is een doodnormaal geneesmiddel die, mits gebruikt wordt naar de gebruiksaanwijzing (maximaal ongeveer acht pillen per dag), absoluut geen kwaad kan. Ga je boven die acht pillen, dan kan je inderdaad een groot probleem krijgen. Koffie is bijvoorbeeld ook “giftig”, maar pas als je zo’n 40 koppen per uur drinkt (afhankelijk van de grootte van het kopje). Maar deze situaties zijn gewoon zo onrealistisch, dat men deze twee stoffen gewoon als onschadelijk beschouwd.

Daarnaast is het absurd te denken dat de “big pharma”  en de controleorganen van de overheid en de WHO het zouden toestaan om bij mensen vergif in te spuiten. Zeker bij een instituut als de griepprik. Deze bestaat al jaren en wordt door veel mensen gehaald. Waarom zou men een groot gedeelte van de bevolking willen vergiftigen?

Een goede tip die ik altijd meekrijg is om jezelf af te vragen wie er belang bij heeft bij een bepaalde situatie. Als we kijken wie er belang heeft dat de griepprik wordt gehaald, is dat:

  1. De patient zelf, die wordt minder ziek
  2. De huisarts, want die hoeft patienten niet of minder te behandelen, wat weer geld uitspaard, waardoor de ziektekosten niet opeens weer absurd gaan stijgen
  3. De arbeidsmarkt. Zieke mensen werken niet en brengen geen geld op.
  4. De hele nederlandse bevolking omdat als er te veel mensen niet gevaccineerd worden, er makkelijk epidemieen kunnen uitbreken.

Kijk maar eens bijvoorbeeld naar de nederlandse bible belt: als er een epidemie is, treft deze altijd de bible belt het eerste en het zwaarste. Waarom? Omdat men daar zich niet laat vaccineren vanwege religieuze redenen (heb ik even pech dat ik daar nu woon). In die regio heb je meer kans om te overlijden. Dat was ook de laatste keer dat daar een epidemie uitbrak (wat was het weer? Mazelen?)

Als we eens gaan kijken naar wie er belang heeft bij het halen van geen griepprik is dat de kwakzalverij in het algemeen. Alternatieve geneeswijzen die ontzettend veel geld verdienen met het aanbieden van een “dagelijks” drankje die de weerstand verhoogt. Hoe meer er hiervan wordt afgenomen, hoe meer geld er verdiend kan worden. Ik hoef niet uit te leggen waarom dit ontzettend slecht is als men hierbij de reguliere geneeskunst verwaarlozen, want daar hebben we het debacle met Jomanda voor.

Moraal van het verhaal? Als je een griepprik oproep krijgt, neem dan eventjes een half uurtje te tijd om naar de dokter te gaan en die prik te halen. Nee, het is niet leuk, het zal nooit een pretje zijn, maar hierdoor zorg je ervoor dat je minder of geen kans meer houd op het krijgen van griep en bescherm je je medemens.

Mocht je geen griepprik willen nemen, wees jezelf dan wel bewust wat dit voor jou en je omgeving betekend. Heb je een zieke kennis, vriend of vriendin die wel vatbaar is voor griep of infecties in het algemeen, zorg dan dat je diegene niet ziet tijdens het griepseizoen anders is er de kans dat je diegene aansteekt. Ga ook niet klagen als je dan wel de griep krijgt, want dan had je maar de griepprik moeten halen.

Pats.

Dat was even een lap tekst. Ik wilde niet als belerend of betuttelend overkomen, maar ik wordt de discussies een beetje zat over hoe men tegenwoordig aankijkt tegen vaccinaties en ziektes in het algemeen. Ik wil niemand beledigen. Als je niet wil, dan doe je het niet.

Vanzelfsprekend is het zo dat negatieve/haatzaaiende reacties worden verwijderd. Een goede discussie mag, maar beledigen niet.

11 gedachtes over “De griepprik

  1. Ik word ook geprikt, wegens COPD (en nee, nooit gerookt). Sinds ik de griepprik krijg, nu zo’n jaar of 10, heb ik zelden meer dat ik antibiotica hoef te nemen wegens hardnekkige infecties. Het is ieders vrije keuze uiteraard, mijn persoonlijke ervaringen zijn positief. Die zere arm duurt maar een paar dagen, pijn vergeliikbaar met je flinke gestoten hebben.

    Like

  2. Als je ziek wordt van de griep krijg je geen antibiotica, zoals in je tekst staat. Antibiotica is tegen bacterien, de griep wordt veroorzaakt door een virus dus antiobiotica geven heeft geen enkele zin.

    Like

  3. Ik heb astma. Inhalator nooit verder weg dan armlengte.
    En ik haal dus geen griepprik. Ik heb het jaren gedaan. En liep van verkoudheid naar bijholteontsteking, naar keelontsteking, oorontsteking, ontstoken amandelen, bronchitis, voorhoofdsholteontsteking om te eindigen met een griep en longontsteking. Ziek van oktober tot mei.. De hele zomer moe, last van de schade in mijn longen en weerstand aan het bouwen.
    Tot ik een keer griep had toen ik moest voor de griepprik, en in overleg afsprak deze pas te halen als ik weer fit was. Ik heb de hele winter loppen sniffen en snuiten, maar geen ontstekingen, geen griep en geen extra longschade. Het jaar erop ook niet gehaald. En nu al zeven jaar op rij geen griep of longontsteking gehad..en ook geen griepprik.

    Als kind heb ik alle spuiten gehad. En toch had ik als tiener rode hond. En ten tijde van de mazelenepidemie had ik… Mazelen. Ik heb zelfs de enting tegen meningokokken gehad, raad eens? Jep meningitis gehad, een halfjaar later.

    Inenten lijkt nuttig, maar het effect en de bescherming is per individu verschillend. In mijn geval haal ik wel de spuiten met antistoffen. Maar niet de griepprik en de spuiten waar je zelf antistoffen door moet maken. Dus ik neem immunoglobuline ipv een hep a. Beschermt ook, tijdelijk.

    Petra

    Like

  4. Ik krijg ook jaarlijks een oproep voor een griepprik in verband met een hartafwijking, maar, ik neem em dus niet! Omdat ik geen griepprik wil en omdat ik vind dat ik geen griepprik nodig heb… Ik vind dat mijn lichaam sterk genoeg is om griep op te vangen. Dat is ook weer gebleken, want ik heb net griep gehad. Ik vind het te ver gaan om zeggen dat je niet mag zeuren als je je niet tegen griep hebt laten vaccineren, ook met griepprik kun je bijvoorbeeld een hele stevige verkoudheid krijgen… Maar goed ieder zijn meug, ik vind het een voorrecht dat ieder herin zijn eigen keuzes mag maken.

    Like

  5. Ik heb meer dan 30 jaar diabetes type 1 en krijg ook altijd een oproep voor de griepprik. Heb die ook vaak gehaald, tot ik me een paar geleden eens heb verdiept in wat er allemaal in zat. Op dat moment heb ik besloten om geen prik meer te halen, het middel is erger dan de kwaal. Lisanne

    Like

  6. Tja, je moet doen wat je zelf het beste lijkt. Maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook automatisch het beste is voor anderen. Ik denk dat de meeste mensen gezond genoeg zijn om een griep te doorstaan. Wanneer ik wel twijfel, denk ik aan al die artsen in ons ziekenhuis die de prik ook niet halen. Van de 10 longartsen, hebben 8 het niet gedaan. Argument: werkt toch niet, heeft helemaal geen nut, nooit bewezen dat het werkt.
    Olga

    Like

  7. Ach, er zijn ook genoeg artsen die roken, dus of dat nou de beste graadmeter is? Ik haal de griepprik, voordat ik dat deed heb ik een paar keer echt griep gehad ( 2 weken echt doodziek ) en sinds ik hem ieder jaar haal, geen griep meer gehad, heerlijk.

    inentingen voor meningokokken helpt alleen voor de meningitis die veroorzaakt wordt door deze bacterie, niet tegen andere oorzaken, dus kun je nog steeds meningitis krijgen. Inenting tegen mazelen heeft niet iedereen gehad, zit pas sinds 1985 in het programma, dus ben je voor die tijd geboren, heb je pech.
    Kudde immuniteit werkt niet zo goed bij griep, omdat het zo ontzettend besmettelijk is, maar bij andere ziektes wel degelijk

    Mazelen is in de ogen van veel mensen een onschuldige kinderziekte, dat hier ook kinderen aan overleden is vaak niet bekend.

    Like

  8. Mijn man haalt ‘m niet meer omdat hij de jaren dat hij ‘m haalde altijd flink ziek werd en zonder niet.Mijn oma van 87 haalt ‘m wel om verschillende redenen.Het is een persoonlijke keus.Ik wil je absoluut niet beledigen maar over medicijnfabrikanten vind ik je naief.

    Like

Laat een reactie achter

