Kopen vs. Huren

Nee, dit gaat niet over huizen. Althans, niet hoofdzakelijk. Het gaat over materiele zaken, zoals, een tafel, een boek of iets dergelijks. Op sommige amerikaanse blogs is er het concept van “de-own”. Van complete verstokte minimalisten die rondreizen met wat kleding en een laptop, die gemeubileerde appartementen huren. Of mensen die bij de kringloop voor feesten gewoon borden en bestek kopen en na het feestje weer terug doneren.

Er is geen gevoel meer van “eigenaarsschap”. Neem bijvoorbeeld mijn boekenkast. Het is een redelijke boekenkast: stevig genoeg voor mijn boeken en ander spul dat ik op mijn kamer heb staan. Ik heb de kast ooit gevonden in de hal van mijn studentenflat. Hij zit een beetje vol met gaten en de achterkant mag wel een beetje creepy zijn: uiteindelijk gaat het erover dat het een kast is die mijn spullen netjes opbergt. Als ik verhuis, gaat hij weer weg.

Het is net alsof ik het “huur” van mijn gebouw. Maar dan voor nop enzo. Voor mijn bureau denk ik hetzelfde, en ik weet eerlijk gezegd niet of ik mijn grote garderobekast ook meeverhuis als ik hier wegga.

De spullen zijn niet van mij.

Het “huren” stelt mij in staat om flexibeler te zijn. En dat moet ik wel; ik woon slechts “tijdelijk” in mijn studentenflat. Ik zie mij niet hier eeuwig zitten (en dat mag volgens de regels ook niet). Hierna wil ik naar een eigen appartementje of studio – gehuurd natuurlijk – waarna ik wil kijken of ik een baan kan vinden, en of die baan en de omgeving van mijn appartement mij bevalt. Dan misschien sparen om een (groot) gedeelte van een huis contant te kunnen betalen en dan pas de stap maken om te kopen.

Om tijdens de verhuizingen dan telkens weer met spullen te moeten leuren… Nee dank je. Ik hoop op een of twee ritten met een bestelbusje en auto. Met alleen belangrijke spullen. Die niet van mij zijn.

Laat een reactie achter

