Werk, en “boventallig” zijn

Het goede nieuws: ik heb nog een baan. Maar een groot aantal mensen die in hetzelfde bedrijf werken, hoefden niet meer te komen. Er was een efficienter systeem ingevoerd, waardoor een hele functie werd afgeschaft.

Auw.

Nu zal mijn functie nog een hele lange tijd niet worden afgeschaft, omdat een flink aantal banen aan de “benedenkant” van de arbeidsmarkt nog steeds redelijk noodzakelijk zijn: uitsmijter, vakkenvuller, schoonmaakster, boer. Hiervoor zijn er nog geen robots voor uitgevonden die dit werk helemaal kunnen overnemen.

Maar de waarheid is dat het werkveld meer en meer gaat automatiseren. Zo zie je ook in het labwerk, dat er steeds meer wordt gestreefd naar automatisering en high througput. Uit een hele hoop data kun je meer gegevens halen dan uit twee of drie proefmonsters. Wat dat betreft heb ik een niet zo goede keuze gemaakt voor een HBO opleiding, maar juist wel op het WO; alle data moet immers wel geanalyseerd worden.

De ontslaggolf zorgde ook wel voor wat reflectie en bevestiging. Mijn doel is om (financieel) onafhankelijk te worden; en hoe minder mijn leven in het teken staat van geld, hoe minder ik mij zorgen hoef te maken over het kwijtraken van mijn (toekomstige) baan.

Laat een reactie achter

