Helemaal papierloos of niet?

Sommige dingen zijn nu eenmaal onvermijdelijk, maar soms wel terug te dringen. Zoals papier. Jaaropgaves kunnen bijvoorbeeld digitaal worden opgeslagen en uitgeprint worden indien nodig. Maar een paspoort blijft eenmaal een stukje papier(-/plastic mengsel). De trend is om steeds meer en meer papierloos te gaan. Dit scheelt een hele hoop in de kast, want een stapel papier neemt immers een stuk meer ruimte in dan een harde schijf.

Digitaliseren is dus het antwoord in de meeste gevallen.

Nu kan ik mij ergeren aan de eindeloze stapel reclame en ander boomverspillende onzin, maar uiteindelijk belanden ze toch gelijk in de prullenbak. Er wordt al gesproken over een nee/nee sticker voor hier op de brievenbus. Ik let toch niet op aanbiedingen: mijn boodschappenlijstje is vrij saai want ik koop vaak altijd hetzelfde.

Een ander gebied waar het erg goed gaat, zijn de facturen. Ik heb alles nagekeken tijdens de Marie Kondo ronde, en de facturen eruit gehaald van spullen die ik niet had, of juist een kleine vervangingswaarde hadden. Of facturen van cadeau’s die toch niet meer geruild kunnen worden. Ik bewaar de rest voor zo’n vijf jaar. Nu komen de meeste facturen toch digitaal binnen, waardoor ze vrij weinig ruimte innemen. Daar opruimen is nog makkelijker.

Soms is het wat lastig, zoals wetenschappelijke artikelen. Die artikelen zijn al taai, maar op de computer helemaal. Dus print ik sommige artikelen uit voor betere leesbaarheid. Ook naai en weef ik graag, en het is handig om alles hierover goed op papier te hebben staan – zoals bijvoorbeeld wasinstructies. Misschien is het handig om hiervan een klein notitieboekje bij te houden, zodat alles netjes gebundeld is. Of alles in een map stoppen, met losse bladeren die wegkunnen als ik het item niet meer heb, of niet meer wil namaken.

Toch bekruipt af en toe mij het gevoel, als ik voor mijn kast met papier staat, om alles gewoon lekker weg te gooien, of tenminste een groot gedeelte. Wordt vervolgd…

Een gedachte over “Helemaal papierloos of niet?

  1. Ik heb het gedaan, vrijwel helemaal papierloos gaan, en het bevalt me uitstekend. Zie mijn Ode aan de scanner. Wel let ik nu wat beter op mijn back-up, want al die dingen kwijtraken vind ik geen goed idee. Het scheelt een hoop ruimte, en als je de bestanden een beetje netjes rubriceert en de zoekfuncties van je pc een beetje goed weet te gebruiken vind je alles nog makkelijker terug ook!

    Like

Laat een reactie achter

