Het leptine dieet

Laatst surfte ik wat rond (op zoek naar een bepaald stuk informatie over een onderwerp voor school) en ik kwam het leptine dieet tegen. Het kwam er op neer dat je grote maaltijden eet, slechts drie keer per dag, waardoor je de hele de hele dag geen honger gevoel hebt. Oh: en je stopt net voordat je het gevoel hebt dat je echt vol zit.

Ik vond het een beetje vreemd. Op school heb ik natuurlijk les gehad over leptine. En deze “nieuwe kennis” stookt niet met wat ik er op school over geleerd heb.

Wat is leptine? Leptine is een stofje die je maag afgeeft als deze (bijna) vol zit. Dat stofje reist naar de hersenen en je hersenen verwerken het “vol” gevoel en je dan stopt met eten. Onderzoek in muizen, waar de productie van leptine is uitgeschakeld (met een mooi duur engels woord; “knock out”) laat zien dat muizen die leptine niet produceren, gewoon door blijven eten en obese worden.

Dat deed mij ook denken aan wat ik her en der van (oudere) nichten en andere familieleden hoor over babies en hun ritme. De meeste babies blijken een ritme van ongeveer drie uur te hebben. Eerst wakker worden, dan eten, dan een helehoop blij zijn (of juist niet) en dan doodmoe in slaap vallen. Tot dat de hele cyclus weer bij het begin begint. (NB: Ik heb nog geen kinderen, dus dit is een aanname. Voel je vrij om hierover te reageren.)

Uiteindelijk groeien de babies op en leren ze drie keer per dag te eten. De bioloog in mij vraagt zich af of dit wel een verbetering is. Niets in de natuur is gemaakt om overbodig te zijn – en dit geldt ook voor leptine. Als wij daarnaast proberen om de hele eet-cyclus te “verbeteren” door naar drie eetmomenten per dag te gaan, dan wordt in het beste scenario de leptine productie aangepast, of, in het slechtste geval, juist verpest.

Maar wat is dan het alternatief? Een soortgelijk systeem als de babies aanhouden? Stel, ik sta om zeven uur op en ontbijt dan meteen. Om tien uur zou ik, ongeveer, een kleine maaltijd eten voor bij de koffie of thee, dan weer om een uur, vier uur en zeven uur. Met een paar kleine tweaks kan ik een gezond tussendoortje meenemen naar school.

Eigenlijk nog eens niet zo’n slecht idee. Wat vinden jullie ervan?

4 gedachtes over “Het leptine dieet

  1. Ik kom aan als ik tussendoortjes eet. Ook al zijn het gezonde tussendoortjes. Ik eet gewoon 2 of 3 keer per dag goed en heb tussendoor geen honger meer. Nu eet ik overwegend paleo dus mijn eetpatroon wijkt nogal af. Maar toen ik nog wel brood at, had ik altijd honger en sleepte ik me van tussendoortjes naar tussendoortjes. Mijn oplossing zit niet in grotere maaltijden of meer eten maar in eten wat me vult en voedt. Voor mij is dat vaker eieren of noten of vetten.

    Like

    • Precies daarom houd ik me aan die intervallen. Ik ben gevoelig voor die pieken en dalen en kan het op niveau houden door regelmatig te eten. Ik hoef niet iets speciaals te eten. Als ik maar eet. Merk het overigens wel op de weegschaal als ik verstandiger eet, maar dat is geen doel voor mij.

      Ik begin om 6.30 uur met ontbijt. 9.30 uur ontbijtkoek. 12.30 uur lunch. 15.30 uur fruit. 18.30 uur diner. Daarna een kopje thee. Ik gedei er prima op. Maar dat kan van persoon tot persoon verschillen natuurlijk.

      Like

Laat een reactie achter

