Contant geld gebruiken in plaats van pinnen

Jarenlang was ik van het pinnen. “Het scheelt moeite”, en “ik heb toch een prima idee waar alles naar toe gaat”. Nou, mooi niet dus. Zeker toen ik aan de slag ging met een budget. Op een gegeven moment wist ik niet meer wat ik per categorie aan het spenderen was, dus ging ik er gewoon overheen (voor mijn gevoel dan).

Het ergste vond ik de onverwachte kosten. Zoals een jurkje voor twee bruiloften. Had het goedkoper gekund? Ja, als ik al eerder zocht naar een leuk jurkje. Maar dat ene jurkje hangt nu in mijn kast voor alle formele gelegenheden (met uitzonderingen van begrafenissen, daar is ie toch ietsjes te feestelijk voor).

Dus wilde ik overgaan op het enveloppen systeem. Ook voor boodschappen. Al was het vrij vreemd, om voor het eerst weer met contant geld te betalen. Ook is het zo dat het extra moeite kost om wat geld uit te geven. Tuurlijk, als ik even naar het centrum ga om aankopen/boodschappen te doen is het een kleine moeite om even het geld uit het envelop te halen. Als ik terugkom van de uni is het een grotere moeite. Ik zou dan eerst naar huis moeten om het geld te halen (of ik denk vooruit en stop het geld ’s ochtends al in mijn tas).

Maar juist voor impulsaankopen (mijn grootste zwakte) werkt het juist goed. Want ik moet moeite doen om aan mijn geld te komen. En ik ben liever lui dan moe. Mijn pinpas ben ik nog van plan om mee te nemen, voor onvoorziene, acute uitgaven – zoals een stel batterijen dat op stel en sprong gekocht moet worden omdat ik een werkende rekenmachine nodig heb, voor het voorschieten van bepaalde uitgaves en voor benzine, want ik pin altijd aan de pomp.

Het enige probleem wat ik nu heb ondervonden, is dat ik halverwege de maand ben begonnen met het systeem. Ik wist even niet hoeveel geld ik had, omdat ik even de financieen niet zo strikt bijhield vanwege het ongeluk. Inmiddels is het allemaal uitgerekend, bijgewerkt en zijn de enveloppen gevuld. Ik ben echt enthousiast om hiermee te beginnen.

Werk jij ook met een enveloppensysteem? 

6 gedachtes over “Contant geld gebruiken in plaats van pinnen

  1. Ik werk al jaren met een enveloppensysteem. Ik pin elke maand als het loon binnenkomt, en stop dat in 5 verschillende enveloppen. 4 voor een week (de 4de week is iets langer dus daar zit 20 euro meer in dan de andere 3 envelopjes) en de 5de is “extra”. Als de nieuwe week aanbreekt stop ik het geld uit de envelop in mijn portemonnee. Zo heb ik altijd geld bij me (en geen pinpas) en zie ik ook hoe lang ik nog met hoeveel geld moet uit zien te komen.
    Voor mij werkt dit perfect. Het “extra” envelopje mag ik uitgeven aan w\at ik dan maar wil, maar wat er overblijft van het weekenvelopje gaat in een potje. Na een aantal maanden pot dit lekker op en gaat het naar de spaarrekening of doe ik er een grotere aankoop van. Op deze manier kan ik elke maand een paar honderd euro sparen en geef ik bewust geld uit.
    Succes ermee! en voor meer tips mag je me altijd mailen!

    Like

  2. Ik werk niet met een enveloppen- of potjessysteem zoals sommige mensen doen omdat ik , voor mij, het nut ervan niet inzie. De bewering dat, als je alles met je bankkaart betaalt je meer uitgeeft, gaat misschien voor sommige mensen op maar voor mij maakt het geen verschil of ik betaal met de bankkaart of met contant geld. Ik geef niet meer uit als ik met de bankkaart betaal en ik besef heel goed wat ik uitgeef. Meer of niet meer uitgeven als je met bankkaart betaalt of cash is gewoon een kwestie van discipline : wat ik niet nodig heb koop ik gewoonweg niet, geen impulsaankopen….
    Ik vind het nutteloos om cash geld af te halen en dat dan in enveloppes of potjes te steken die voorzien zijn voor bepaalde uitgaven. Ik laat het geld zoveel mogelijk op de bank staan want in een omslag of potje brengt het totaal niets op. De intrest is tegenwoordig wel bedroevend laag maar een minieme intrest is beter of niets….. Ik heb wel altijd een hoeveelheid cash geld bij voor het geval er niet electronisch kan betaald worden door een panne.

    Like

    • Zo doe ik het ook.
      Vanmorgen kwam ik er bij de kassa achter dat pasje niet in houder waar hij altijd inzit zat. Op dat moment heel vervelend gevoel van waar is die dan? Ik heb ook nog een ander pasje bij me maar dat gebruik ik nauwelijks en in de paniekgevoelens toeste ik 2x de verkeer de pin in. Gelukkig heb ik ook altijd contact bij me.

      En pasje weet ik ook waar die is, bij tankstation waar ik als laatste gepind had, ligt nu in de kluis bij ze, want is net iets te ver om meteen te halen.

      Like

  3. Sorry, voor mij zo min mogelijk contant geld! Dus ook geen enveloppen. Ik behandel mijn lopende rekening als de envelop, daar staat alleen op wat ik die maand verwacht nodig te hebben en een kleine reserve voor onverwachte dingen. Dan is er nog de extra buffer op de (slecht renderende) spaarrekening bij dezelfde bank, dat kan ik desnoods via een app snel overboeken als het echt nodig is.

    Like

Laat een reactie achter

