Waarom consuminderen?

Laatst las ik een stukje van Albert Poll. Het ging over het begin maken van je eigen geldplan. De grote vraag van het stukje was: “waarom doe je dit eigenlijk?”

Eerlijk gezegd heb ik het nooit mijzelf afgevraagd. Vanaf ongeveer ik begon met werken, kon ik zoveel kopen als ik wilde. Een flink aantal jaar heb ik goed gespaard, omdat ik nooit echt zin had om op de fiets te springen en naar de winkel te gaan.

Op een gegeven moment ging de knop om. Dagelijks kwam ik wel door het centrum heen, van de stad waar mijn HBO zat. En dan is een tripje naar de winkels wel snel gemaakt. Ik “haalde de schade in”, heb vele duizende euro’s uitgegeven (auw!), maar ik leerde er ook een les van: heel veel dingen waren impulsaankopen en veel dingen herinner me ik eigenlijk niet echt meer.

En toen studeerde ik af. Ik werd werkeloos, en teerde voor een deel op mijn spaargeld. Ik besloot terug te gaan studeren, en van mijn laatste spaargeld kocht ik een paar meubels (zoals een kast). September 2014 was echt behelpen, financieel gezien. Gelukkig heb ik roodstand kunnen voorkomen.

Het eerste studiejaar probeerde ik om ten minste uit te kunnen komen van mijn inkomsten. Soms lukte het, soms lukte het niet. Soms kwam er een onverwachte som met geld binnen, waardoor het net lukte. En daar ben ik toch best trots op, omdat ik op sommige gebieden door een hel ging op het persoonlijk vlak.

Toen, halverwege Juli, kwam echt het besluit om eens “echt” te gaan sparen. Ik wilde nieuwe schoenen en besloot als tegenprestatie hetzelfde bedrag voor een buffer te gaan sparen. Nu de buffer eraan gaat vanwege de (nieuwe) auto, begint het besef echt door te dringen dat sparen niet alleen maar voor de ‘fun’ is, maar noodzakelijk. Ik wil onafhankelijk zijn en dat kan niet als je elke keer met je handen in het haar zit hoe je een bepaalde rekening moet betalen.

Dus, ik consuminder vooral om onafhankelijk te worden. Dit wil ik bereiken door de uitgaven te beperken, vooral door minder uit te geven (bezuinigen, zoals Annemarie van Gaal er telkens op hamert) en mij ook op sparen te gaan richten.

Hetzelfde wil ik ook toepassen op mijn leven: simpeler leven, omdat je met minder spullen, minder afhankelijk bent van je spullen of van een afspraak of ratrace.

Waarom wil jij juist consuminderen? Waardoor ben jij op het consuminder-pad gekomen?

6 gedachtes over “Waarom consuminderen?

  1. Wij zijn doorwinterde consuminderaars. Vroeger consuminderden we om rond te komen met het inkomen van mijn man want ik had bij de geboorte van ons eerste kindje mijn ontslag gegeven op het werk om fulltime in te staan voor de opvang en opvoeding van de kindjes en het huishouden.

    We slaagden erin om met het inkomen van mijn man (gemiddeld inkomen) een eigen bescheiden rijwoning te verwerven waar we ons koning te rijk in voelden ondanks dat de woning totaal niet afgewerkt was : geen binnendeuren, geen keuken en badkamer (nutsvoorzieningen wel allemaal aanwezig), muren niet bepleisterd en zelf geen trap……

    Doorheen de jaren werkten we ons huisje zelf af en slaagden er nog in om geld opzij te zetten om ‘later’ de studies van de kinderen, de kosten van orthodontie te kunnen betalen. We konden zowel voor ons als voor de kinderen nog wat geld opzij zetten zodat ze, eens ze zelfstandig gingen wonen, een aardig spaarcentje ‘meekregen’.

    Het huis is ondertussen volledig afbetaald, de kinderen zijn het huis uit en mijn man volgde een bijkomende opleiding waardoor hij promotie en een hoger loon kreeg. Minder kosten, hoger loon dus meer sparen……

    We hebben een aardige buffer voor ‘noodgevallen’ en ondanks dat het nu niet meer nodig is om de besparen en te bezuinigen, blijven we op dezelfde manier verder leven. Wij zijn nooit op reis geweest, gaan nooit op restaurant. Ik let heel goed op reclameprijzen en als ik iets in aanbieding zie, doe ik er een voorraadje van in. Ik koop zelden iets aan ‘normale’ prijs…. Groenten, vlees, vis in aanbieding vries ik in voor later gebruik. Ik bak al jaren zelf brood in een gewone heteluchtoven : 8 broden per keer en de restwarmte recupereer ik daarna om een ovenschotel of gebak klaar te maken. Bakken ( en allerhande dingen die veel elektriciteit verbruiken) doe ik enkel op nachttarief. Wij hebben ene vrij grote groententuin en eten in de zomer vaak gratis groenten uit de tuin. De rest vries ik in of geef ik aan buren of familie. Soms krijg ik daar andere groenten voor terug….. Ik doe alle boodschappen per fiets en ga naar meerdere winkels omdat ik dan vaak producten in aanbieding zie die nergens in folders vermeld staan. Mijn man gaat al jaren met de fiets naar het werk en de fietsvergoeding die hij daarvoor krijgt, is mooi meegenomen. De auto wordt hier enkel gebruikt om afstanden af te leggen die met de fiets niet te doen zijn of om te omvangrijke dingen mee te vervoeren.
    Autoloos door het leven gaan, is voor ons geen optie omdat wij vaak instaan voor het vervoer van ene van onze ouders die heel vaak op controle moet naar het ziekenhuis.

    Voor ons is consuminderen nu geen noodzaak meer maar het is eerder een gewoonte of zelfs nog meer een hobby geworden om ‘meer’ te doen met ‘minder’…..

    Like

  2. Ik ben gaan consuminderen omdat ik graag een verre reis met mijn kinderen wil gaan maken. Ben al een paar jaar bezig nu en heb het geld nu eindelijk bijelkaar. Maar we gaan nog niet, want ik heb er een doel bij bedacht; het bedrag wat ik graag wil uitgeven, dat zelfde bedrag moet ik dan ook over houden…..dus best streng, maar ik vind het een fijne gedachte dat als we van onze reis terug komen en ik heb een paar dikke uitgaves, dat ik het gewoon kan betalen…..

    Like

  3. Wij zijn gaan consuminderen, zodat manlief minder kan gaan werken. Hij heeft al die jaren roofbouw gepleegd door zijn harde werken, zodat ik thuis kon blijven voor de kinderen. Nu zijn de kinderen volwassen vliegt de laatste binnenkort ook uit. Momenteel werken we beiden nog fulltime, maar in januari kan manlief minder gaan werken. Geeft veel rust ook.

    Like

  4. Wij zijn gaan consuminderen omdat we nooit hadden gespaard voor de studie van de kinderen. Toen bleek dat er universiteit gedaan kon worden was het buffelen om het geld bij elkaar te krijgen.
    Nu ben ik een spaarpot bij elkaar aan het consuminderen 😉 voor als mijn man met pensioen gaat over een jaar of 8. Ikzelf heb geen pensioen opgebouwd (freelance gewerkt) dus we zullen geen vetpot hebben. Met de spaarrekening hoop ik dan elke maand het inkomen wat te kunnen aanvullen. We hebben geen eigen woning dus vervroegd aflossen is ook geen optie. (Als spaarpotje bedoel ik)

    Like

Laat een reactie achter

