Mijn spaardoelen

Ik had beloofd om nog wat meer over mijn spaardoelen te vertellen. Om erin te komen, had ik eerst het spaardoel van 500 euro voor de buffer en 500 euro voor de schoenen. Dat geld heeft ervoor gezorgd dat ik een goede aanbetaling kon doen op mijn nieuwe auto (bij mijn zus die het geld voorschiet). Maar ik vond het juist zo’n fijn idee, om zoveel spaargeld te hebben. Van mijn innerlijke vrek/accountant mocht ik het eigenlijk niet uitgeven, maar wilde ik om alle uitgaven van mijn lopende rekeningen willen doen. Zoals ook dus grote uitgaven als de APK.

Maar dat gaat dus niet zo goed lukken met alle vaste lasten die ik nu heb. Dus heb ik een spaarplan gemaakt met een heleboel potjes.

  1. APK: Het doel is 500 euro, die volgend jaar september uiterlijk vol moet zitten. Ik wil niet echt 500 euro eraan uitgeven, maar meer richting de 300 euro. Dan nog heb ik altijd 200 euro qua reparatiegeld als er iets onverwachts kapot gaat.
  2. De jaarlijkse kosten: zoals contributie enzo. Ik spaar nu zo’n 53 per maand qua contributies, wat over 12 maanden zo’n 640 euro is. Toch eens even kijken wat ik hier nog in kan snoeien. Het is een groeiend/wisselend potje. Ideaal zou zijn om hier altijd 1000 euro op te hebben staan, maar voor nu heb ik niet echt een doel en zie ik het even aan. Ik moet er nog even nadenken.
  3. Emergency fund: Het eerste doel is 500 euro, het tweede 1000 (a la Dave Ramsey). Gewoon een fijn bedrag om achter de hand te hebben mocht er iets kapot gaan.
  4. Buffer: doel is drie tot zes maanden met geld voor de vervanging van de auto. Voor drie maanden komt dat op 5400, voor zes op 9300. Ideaal wil ik dus 5500 en 10.000 voor sparen.
  5. Fun doel: een victioriaanse jurk + vakantie in Engeland (om de jurk op maat te laten maken met passessies enzo). Om een leuk doel te hebben zodat het sparen ook leuker wordt. En aangezien het best lang gaat duren, kan het ook zo zijn dat ik de beoogde 6000 hiervoor misschien toch anders wil hebben.

Nu heb ik zoveel potjes en zit ik te kijken waar het beter kan. Want in mijn buffer zit ook de autovervanging erbij, maar dit is eigenlijk meer een onvoorzienende uitgave. Ik kan ook bijvoorbeeld mijn emergency fund op 2000 zetten, en de auto daarvan indien nodig, betalen.

Wat ik zelf ook mis, is zeg maar een extra appeltje voor de dorst. Op dit moment heb ik het idee dat met mijn karig studenteninkomen het niet echt mogelijk is om hiervoor al te sparen. Of wil ik juist gaan beleggen? Dat is nog iets om over na te denken

Qua deadline heeft alleen de APK pot eentje. De rest is eigenlijk van “ik zie wel waar het schip strand”. Dat is niet heel erg goed, maar misschien is een tikje meer inzicht wel wat beter. Maar goed, qua consuminderen ben ik wel nog een beginneling, en ik moet toch ook ergens beginnen? Hiervoor was het eigenlijk zo van: “ik maak gewoon geld over naar mijn spaarrekening en ik zie het wel”; wat eigenlijk ook niet slecht was.Hebben jullie nog spaarpotjes voor het een of ander? En hebben jullie tips als jullie kijken naar mijn spaarpotjes?

7 gedachtes over “Mijn spaardoelen

  1. Ik heb bij Moneyou 10 potjes, die ik niet allemaal even intensief gebruik. Welke ik voornamelijk gebruik: Emergency Fund (zit nu vol, a la Dave Ramsey), Buffer, Verbouwing, Hypotheek (aflossing), Zorgverzekering (eerst om alles in 1x te betalen, het doel is nu het uitbreiden naar dat er ook voldoende reserve is voor het eigen risico, daarna wil ik doorsparen om ook zorgkosten die ik heb en die niet vergoed worden te kunnen betalen). Ook heb ik een spaarpot voor vakantie en voor de dieren. Niet echt voor voer, maar meer een buffertje voor onverwachte dierenartskosten ofzo. Daarnaast is het de bedoeling dat ik weer ga sparen voor de auto, mijn pensioen en heb ik nog een potje dat voor een specifieke vakantie is, maar die laatste vind ik wat onduidelijk, dus die staat een beetje op non-actief. Ik heb liever vakantie gewoon op één hoop.

    Afhankelijk van hoe ik ervoor sta, stel ik wel doelen voor die potjes. Zo wilde ik bijvoorbeeld dit jaar de buffer naar een bepaald bedrag tillen en dat is gelukt. Uiteindelijk zit ik er nu zelfs overheen. Aan de andere kant wilde ik ook een bepaald bedrag aflossen op de hypotheek, maar dat heb ik maar deels gedaan, omdat ik inmiddels mijn huis te koop heb gezet en dus niet té veel geld in stenen wil stoppen, als die stenen straks niet meer van mij zijn. Je kunt je geld er dan natuurlijk wel uithalen, maar als ondernemer ben ik niet de ideale hypotheekklant, dus dan heb ik het liefst gewoon ook even wat extra ‘zekerheid’ op de bank, zowel voor de lasten bij tegenvallers als voor de toekomst.

    Like

  2. Nee, hier geen 10 potjes want dan zou ik het overzicht verliezen en gek worden!
    Ik heb een spaarpotje voor de drie kids samen ( als ze 18 of 20 zijn krijgen ze elk hetzelfde bedrag). Een grote spaarpot voor het gezin, waar ik probeer niet aan te komen, en dan nog een kleine emergency pot met 1000 euro, voor als er een wasmachine kapot gaat of als we een onverwachte rekening krijgen.
    Vroeger had ik nog een spaarpotje met geld van marktplaats verkopen, een spaarpotje op een bank met betere rente, een spaarpotje voor mij alleen…en ik werd er helemaal tureluurs van.
    Daarmee nu eenvoudiger. Ik probeer zoveel mogelijk op de grote spaarrekening te storten, maar ik werk niet met budgetten ofzo

    Like

  3. Ik heb het simpel gehouden. Mijn buffer is 6 maandinkomens. Daarvan moet (mag) ik alle niet-reguliere, niet gebudgetteerde uitgaven doen. En als ik zo’n uitgave heb gedaan moet ik de buffer weer aanvullen van mezelf. Met teveel potjes verlies ik het overzicht en gaat het vullen te langzaam naar mijn zin.

    In de praktijk ben ik best een vrek en doe ik weinig niet-reguliere uitgaven.

    Like

  4. Nee geen potjes of budget. Ik weet wat ik aan vaste lasten heb en aan boodschappen en tankkosten zo ongeveer heb. De rest gaat meteen naar spaarrekening begin van de maand. Als ik wat nodig heb gaat het van de spaarrekening.
    Ik ben geen spontane uitgever en haal er dus zelden iets extra af.

    Like

  5. Ik werk ook met potjes, bij Moneyou en bij de ASN bank. Die laatste daar staat altijd een bedrag dat ik on the fly door kan boeken, omdat mijn lopende rekening ook bij de ASN is.
    Ik neem trouwens mijn hoed af voor de manier waarop je het hebt georganiseerd. Daar kunnen veel studenten een voorbeeld aan nemen. Ik ken in mijn naaste omgeving voorbeelden genoeg van studenten, die max lenen bij de IB-groep, 1000 € rood staan en dan nog hun rekeningen niet kunnen betalen, zodat ze bij hun ouders aan moeten kloppen. En die hebben vaak niet eens een auto, maar wel dingen als studentenverenigingen, veel uit en drinken en roken.

    Like

  6. Pingback: De verdeelsleutel | Minimaal Leven

Laat een reactie achter

