Sporten – een sportuitrusting bijeensprokkelen

Ik heb onlangs verteld hoe ik begonnen ben met rugby. Met een nieuwe sport hoort ook blijkbaar nieuwe kleding. Ik heb geprobeerd om zo consuminder-achtig de outfit bij elkaar te shoppen.

Het begon al met de research. Na de eerste training heb ik wat tips gevraagd aan de trainer. Hij vertelde mij dat, om te beginnen, het beste is om gewoon goedkope voetbalschoenen te kopen. Voor eventuele wedstrijden kan ik altijd nog later echte rugbyschoenen halen (want die hebben hogere noppen aan de onderkant).

Ook had ik een sporttas en trainingsshortje nodig. Ik kon natuurlijk ook bij de club snel een officieel shortje kopen, maar die zijn wit. Met gras en modder is het een crime om uit te wassen. Ook zag ik een kortingscode bij een goedkope (algemene) sportwinkel. Ze hadden de actie “tweede artikel voor de helft van de prijs”. Gelukkig viel de tas die ik wilde en het shortje eronder. Daardoor kon ik een shortje kopen voor minder geld dan het officiele rugbyshortje. Deze zal dus nog wel langzamerhand vervangen worden, maar op dit moment is de short voor trainingen prima. Zeker als ik op het einde van het jaar geen wedstrijden heb gespeeld. Op de club kocht ik club-kousen. Na wat onderzoek of in de winkel had ik best zwarte kousen kunnen halen, wat ook geaccepteerd zou worden tijdens wedstrijden. Maar ik wil gewoon clubkousen. Dat staat veel mooier.

Na de schoenen, tas, kousen en shortje heb ik een training lang met mijn “oude” sportkleding gedaan (diegene die niet aan de eisen voldoet). Dat was voor een training prima, maar uiteindelijk hoor ik wel toe te werken aan een goede rugbyoutfit. Voor de winter heb ik thermosondergoed nodig (want wij zijn bikkels en hebben geen winterstop 😛 )

Gelukkig herinnerde ik me dat ik nog thermosondergoed (en ook nog eens de sportvariant!) had liggen thuisthuis. Op de vrijdag na de eerste twee trainingen dook ik ’s avonds gelijk mijn kast in. En zowaar: ik had het thermosondergoed gelukkig nog niet weggedaan.

Ik dacht nog even na: wat zou ik nog meer hebben, dat ik nodig had. Een korte, strakke sportbroek! Rugby’ers dragen onder de normale rugbyshort een wat strakkere short. Dit omdat er gewoon veel gesjort wordt aan kleding. Een hooker (een positie waarin diegene de bal moet ingooien of juist wegkapen (“haken”) tijdens een scrum) wordt aan de broek vastgehouden tijdens een scrum. Dan wil je niet in je onderbroek staan mocht dat ding kapotgaan. Ook heb ik liever dat mijn shorts kapot gaan dan mijn onderbroek.

Nadeel is dat het wel een gewone short is, en niet van stugger materiaal. Desondanks denk ik dat de sportbroek vrij lang nog mee kan gaan, met normaal gebruik (terwijl ik de short al sinds de middelbare school heb en nog stamt uit mijn volleybaljaren.) Ook moet ik nog een witte short halen van de club om eroverheen te dragen tijdens wedstrijden. Die moet ook nog ingewijd worden, want met te schone short (lees: helwit in plaats van grasgroen met een touch of modder) word je blijkbaar vaker getackeld omdat men denkt dat je nieuw bent.

Verder rest nog een extra shirt. Hierbij loop ik wel het gevaar dat deze kapot worden getrokken omdat deze niet zo stevig zijn. Ik wil een rugbyshirtje aanschaffen in November (wanneer ik geen collegeld hoef te betalen en kan “investeren”) waarin ik kan trainen. Wedstrijdshirts zijn van de club en kun je in bruikleen gebruiken voor wedstrijden. Ik besloot om een al wat ouder shirtje te pakken dat nog redelijk goed was, maar die best vies mocht worden. Ik dook weer de kledingkast en nam een oud t-shirt die er nog vrij goed uitzag.

Verder gebruik ik nog een vest die ik nog had liggen. Deze heeft al een scrum-training overleefd, dus ik ga vanuit dat het goed gaat. De vest is ook vrij stug, dus dat moet goedkomen. Ik twijfel nog of ik een scrum cap wil halen, of een hoofdband om mijn oren te beschermen.

Dus: wil je een nieuwe sport beginnen; praat eens met een trainer en (ouders van) andere spelers. Deze mensen hebben een schat van informatie die je zeker kan helpen. Duik daarna eens je eigen kledingkast in om te zien wat je al hebt. Zelfs ik was verbaasd met wat ik al had als niet-sportief persoon.

Laat een reactie achter

