Consuminderen = Consumeerderen

Na het ongeluk besloot ik om eerstvolgende zaterdag niets te doen. Ik was immers nog niet in staat om te werken (zware dozen tillen, met zware rolkarren rijden). Wel was ik in staat tot denken.

Ik besloot eerst om eens uit te slapen. Ik had het gevoel dat ik wat slaap en rust tekort kwam na een week vol rust en halve dagen werken. Ik maakte ontbijt, deed de laptop aan (altijd die eeuwe laptop, kan er niet mee leven, maar ook niet zonder) en na wat tijdsverdrijf besloot ik wat mailtjes weg te werken. Op een gegeven moment liep ik vast en voelde ik dat ik een beetje op een dood spoor bezig was.

Ik besloot om te gaan weven. Dat is voelt meditatief. Mijn lichaam kan het volhouden. Na een uurtje, of een half uurtje voelde ik mij zo opgeladen. Onbewust kwam ik tot een paar bepaalde conclusies en organiseerde ik mijn gedachten. Ik had moeite om een pauze te nemen (dat is een goed teken in mijn geval).

Ik besloot om na de pauze even een paar kleine taken te doen. Ik stuurde een lief berichtje naar iemand om mijn dankbaarheid te tonen, stuurde ik een noodzakelijk mailtje en knipte ik mijn nagels. Ook schreef ik in mijn dagboek om mijn gedachten op te schrijven.

Ik besloot een artikel te schrijven. En nog een. En nog zo’n acht anderen.

Ik werkte een hele stapel “drafts” af, artikelen die ik ooit begonnen was, maar nooit echt af had gemaakt. Ik schrijf twee compleet nieuwe artikelen.

Ik wijt het aan het feit dat ik soort van de dag creatief begonnen ben, in plaats van vergaderingen en het lezen van blogposts en andere media (hoe leuk of verleidelijk ook). Een dagje, of half dagje “offline”, het consuminderen van media, zorgt ervoor dat ik meer inspiratie heb.

Ik ga nu ook echt proberen om ’s ochtends de dag creatief kan beginnen, of minimaal de dag beginnen zonder internet. Muziek is nog wel een klein puntje. Die heb ik soms nodig om mij te motiveren.

Maar soms betekent “minder” echt “meer”.  🙂

Laat een reactie achter

