Afvallen – valkuilen

Een tijdje voor ik echt begon met het daadwerkelijke afvallen, begon ik langzamerhand mijn eetpatroon onder de loep te nemen. Ik begon al om wat gezonder te eten, zoals door mezelf af te vragen wat er voor zorgde dat ik ongezond at.

De drie grote maaltijden (ontbijt, lunch, diner) waren al vrij gezond. Ik ontbijt met een ontbijtsmoothie, eet ik als lunch een wrap met veel groente, bauernschinken en feta of een salade en met het avondeten ga ik mezelf ook vaak niet te buiten. Uitzonderingen, zoals uit eten gaan met familie, daaruit gelaten.

Dus ik keek voornamelijk naar de snacks. Zo is er het koekje na het eten/bij het rondje/bij de opkomst elke keer dat ik naar de scouting ga. Wat eigenlijk niet bij een “koekje” blijft. Zeker als wij in de blokhut blijven tijdens een opkomst.

Ook eet ik “thuisthuis” vrij veel koekjes en chips in het weekend. Af en toe neemt mijn moeder extra wat lekkers mee voor bij de thee met een caloriegehalte van hebikjoudaar.

Soms heb ik last van een middagdip of avonddip. Zeker als ik geen lange dagen maak op school, eet ik vrij veel koek. Ook heb ik een lichte verslaving ontwikkeld voor melkbiscuits met aardbeiensmaak. Een pak van 6×2 koekjes houdt het bij mij maar een, hooguit twee dagen vol. Oeps.

Op festivals eet ik soms ook niet echt heel gezond. Als ik vroeger (en nu af en toe) een EHBO-dienst draaide, was het avondeten standaard friet, met mayo om het door mijn keel te laten glijden. Nu draai ik minder diensten gelukkig, maar af en toe op andere festivals ga ik mij wel te buiten aan ongezond drinken en eten.

Ik heb mij afgevraagd waarom ik zo eet. Af en toe heb ik echt last van vreetbuien. Vaak als ik mij rot voel, is het rechtvaardigen van een bepaalde snack bijzonder makkelijk. Heb ik nu een bepaald gevoel van “entitelment” (het “waard zijn”, zoals die ene, irritante reclame) of is het omdat ik mij te makkelijk uit het veld laat slaan door tegenslagen?

Na het auto ongeluk heb ik ontzettend slecht gegeten. Deels kwam het door de misselijkheid, waardoor ik gewoon niet zo’n honger had. Toch heb ik vrij veel koek op (onder andere die melkbiscuits) en in het begin wat maaltijden gemist.

Ik wil nu proberen om het snacken (alweer) wat gezonder te maken. Een kookboek met makkelijke paleo-recepten is besteld. 🙂

5 gedachtes over “Afvallen – valkuilen

  1. Juist van die snoep/koek krijg je meer trek. Je kan in de middag beter een gekookt eitje of wat vleeswaren eten. Je zal zien dat je je dan veel beter voelt.

    Like

  2. Ik heb als ik de deur uitga een bakje bij me met stukje kaas en worst en een paar noten. Dat vult en zorgt niet voor meer trek, wat koeken en andere snacks wel doen.

    Like

  3. Het klinkt alsof je redelijk verslaafd bent aan suiker. Ik raad je de boeken van Carola van Bemmelen aan (bijv. 100% Suikervrij) aan en voor recepten, ook voor lekkere suikervrij snacks, ga eens naar de blog http://www.speakingofsugar.com dat zijn heus niet alleen groentekoekjes, maar ook suikervrije brownies, kwarktaartjes en nog veel meer. Als je een paar weken suikervrij eet, zul je merken dat de behoefte aan zoetigheid snel weg is. En omdat suiker eigenlijk een soort drugs is, merk je bij het “afkicken” ook dat je een paar dagen lang afkickverschijnselen krijgt, zoals enorme hoofdpijn. Maar daarna zul je je super voelen.

    Like

  4. Altijd goed om eens naar je gewoontes te kijken. Ik eet overdag niet meer dan 6 pepernoten : )
    Maar ’s avonds mag ik van mezelf 6 blokjes Milka chocola met gebroken noot. En op vrijdagavond mag ik chips!

    Verder snoep ik niet.

    Like

Laat een reactie achter

