Hoe beviel het budget voor de eerste maand?

Twee maanden kondigde aan dat ik wilde gaan werken met een budget. Ik had voor mezelf op een rijtje gezet wat er binnen kwam en wat ik meestal uitgaf.

De grootste valkuil zou zijn, dat ik opeens drastisch mijn variabele lasten zou terugbrengen. Dan moet je denken aan kleding, action bezoekjes, extra lekkere dingen uit de supermarkt (want de rest, langs de bakker bijvoorbeeld is nog steeds te duur).

De eerste week ging het vrij goed. Toen moest er opeens een nieuwe outfit komen voor twee bruiloften. Nu had ik wel het geluk dat de mensen van de eerste bruiloft de mensen van de tweede bruiloft niet kennen en ik dus een outfit twee weken achter elkaar kon dragen. Dat gezegd, ben ik met het jurkje (44,95 euro) een beetje over budget gegaan.

Dat had natuurlijk niet goed af kunnen lopen. Na dat jurkje was het hek van de dam en ging ik met liefst zo’n 120 euro over budget. Dat was niet de bedoeling. Qua boodschappen ben ik redelijk binnen het budget gebleven, maar heb ik toch een paar kleine verbeterpuntjes. Een extra plan is om nu een extra prijstabel te maken qua boodschappen.

Oktober wordt een interessante maand, omdat ik nu met het enveloppensysteem werk. Blijkbaar ben ik toch vrij visueel ingesteld en heb ik behoefte om in een keer te zien wat ik nog te besteden heb. Als de stufi is gestort wil ik geld afhalen voor de hele maand.

Qua sparen heb ik een tijdelijke verdeelsleutel: van collegegeld-vrije maanden wil ik sowieso het collegegeld 50%-50% verdelen over de emergency buffer en de aflossing van de auto. Voor andere extra inkomsten geldt dit ook. Ik verwacht nog geld van een onderzoek, heb een extra (klein) baantje van een paar euro in de maand en ik wil wat hobbyspullen verkopen. Dat laatste stond al in de planning, maar nu heeft het een extra duwtje gekregen.

Ach ja, zo gaat na Oktober November ook in. Met daarin in plaats van sparen een monster uitgave die “auto” heet (de “aanbetaling” als het ware) en de sinterklaascadeau’s. Dat wordt eventjes interen. Hopelijk gaat het dan wel lukken.

Een gedachte over “Hoe beviel het budget voor de eerste maand?

  1. Ik heb soms ook dat als de ‘rem’ er eenmaal af is, ik nog meer ga uitgeven. Toch vind ik dat jurkje niet heel duur. Dit soort onverwachte kosten is ook best lastig vind ik altijd, want je kiest er eigenlijk niet voor maar kunt er toch niet onderuit.

    Like

Laat een reactie achter

