Brandoefening

Eergisteren was er een brandoefening. Redelijk onverwacht, aangezien men elk jaar wel een brandoefening houdt. Het verbaasde mij dat men rustig de tassen inpakte en wegliep met jas en al. De “regels” van een evacuatie zijn juist zo dat je alles achterlaat.

Zijn wij dan zo gehecht aan spullen dat we het liever niet achterlaten? Of denkt men dat er nog voldoende tijd was om alles in te pakken?

Ik herinnerde een andere evacuatie, van een lab. Op een ochtend of middag stonden ik en mijn klasgenoten in het lab om een practicum uit te voeren. Plotseling ging het brandalarm af. We negeerde het alarm en gingen gewoon verder. De “baas van het lab” ging kijken wat er was. Hij kwam even later terug en maande ons tot evacuatie. We legden netjes onze labjassen op onze kruk, en waste onze handen. Met twee wasbakken was er best wel een rijtje.

Is het misschien zo dat men waarde hecht aan protocollen? Als ik deze kamer verlaat, moet ik xyz doen; terwijl bij een evacuatie je alles moet laten vallen en dit gegeven nog niet in onze gedachten zit.

Wat ook opviel bij de brandoefening van eergisteren, is dat men veel spullen gewoon op tafel heeft liggen: een telefoon, afval, jassen en truien. Waarom ligt er overal zoveel spullen die je toch niet gebruikt? Het geeft alleen hinder en onrust tijdens de taak die je uitvoert.

Het heeft mij in ieder geval een goede les geleerd: ruim gelijk op wat je niet gebruikt. Het zorgt voor minder onrust, en alles is goed terug te vinden.

2 gedachtes over “Brandoefening

  1. Een stagiare van ons team had laatst een oefening op het HBO waar ze zit. Ze moesten alles achterlaten. Na afloop waren er laptops, telefoons en portemonnees weg. Ik begrijp best dat men bij een oefening niet alles wil achterlaten. Voor het echie gaat het heel anders, weet ik uit ervaring. Dan heb je maar een drang en dat is naar buiten.
    Ilse

    Like

Laat een reactie achter

