Single-tasken

Een groot idee dat nu speelt in minimalisme-land, is het single-tasken. Gewoon, focussen op een taak, in het hier en nu. Niet tig projecten naast elkaar hebben lopen. Eerst het ene afmaken, voordat je aan het andere begint.

Het is natuurlijk ironisch dat ik keihard mijn kamer aanpak, maar daarnaast nog vrolijk fluitend zo’n dertig (!) tabbladen heb openstaan op de computer. Ik heb moeite met het “weggooien” van digitale “rotzooi”. Of tabbladen.

Natuurlijk wordt het wat anders als je iets op de achtergrond laat draaien om te installeren. Maar dan is er eigenlijk nog een beetje energie en focus nodig om te checken of het installatieproces goed verlopen is en de desbetreffende bestanden of programma’s correct geinstalleerd zijn.

Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Een browser opnieuw opstarten lijkt de snelste en makkelijkste optie, maar ik ben bang dat als ik direct cold turkey stop, ik binnen een paar minuten weer 10 tabbladen open heb staan.

Dus wordt het geleidelijk afkicken. Uit gewoonte laat ik soms een tabblad openstaan als ik iets nog wil gaan beluisteren of kijken. Ik maakte er een prioriteit van om deze tabbladen te bekijken, zodat ik ze later kon sluiten. Andere tabbladen, van taken die ik al gedaan had, maar nog niet “opgeruimd” had, werden gelijk opgeruimd. Mijn excelsheet op google drive werd mijn nieuwe startpagina (meer daarover later!). En zo minimaliseerde ik beetje bij beetje mijn tabbladen, en nog belangrijker, de vele parallele processen waar ik mee bezig was.

3 gedachtes over “Single-tasken

Laat een reactie achter

