Konmari #4b: Komon: De keuken en de voorraadkast

En we zijn weer terug met Konmari! Hoewel ik in het weekend er even geen tijd voor had, en gisteren evenmin, heb ik nu weer frisse (tegen-)zin om dit keer mijn keukenkast aan te pakken. Ja, je leest het goed: keukenkast.

Ik heb een grote dombas kast van de grote zweedse vriend, In het grootste gedeelte is er mijn kledingkast, waar ook mijn gereedschapskoffer, ehbo- en kampeerspullen instaan. Het ander, kleiner gedeelte met planken bevat alles gerelateerd aan koken.

Wat kwam er aan bod?

  • Bewaardozen (kruiden, etc.) en bakken
  • Keukenplanten (de enige planten die ik heb)
  • Potten en pannen
  • Snijplanken
  • (Meng-)kommen
  • Bakvormen en toebehoren
  • Mokken (inclusief de thermosmokken en -kannen)
  • Glaswerk
  • Bestek (niet moeilijk, ik heb maar van elk zes)
  • Waterflessen
  • Borden en dergelijke
  • Keukenmessen en ander speciaal bestek
  • Kleine keukenapparaten
  • Theedoeken
  • Onderzetters
  • De voorraad(-kast)

De schade
Wat gooide ik weg? Een sappenpers/plastic kan, een pizzasnijder, een lege, belgische statiegeldfles, een weckpot (ik had er twee die als lunchpot gebruikte – ik moet niet zo lui zijn en gewoon elke avond afwassen). Het was niet veel, maar het zorgde voor net wat meer rust en overzicht.

Ik telde mijn pannen niet mee, omdat ik die wil gaan vervangen. Bij sommige pannen laat de anti-aanbaklaag en de steel los. Niet zo veilig dus. Mijn ultieme pan zou liefst zo’n degelijke, ouderwetse, gietijzere pan te zijn, maar zie die maar eens te vinden. En er het geld voor te hebben.

Verder vond ik het moeilijk om overal een waarde aan te hangen. Zeker omdat ik een flink deel hier en daar bijeen heb gespaard, en ook een groot gedeelte heb gekregen van mijn ouders omdat ze gingen verbouwen.

Al met al kwam ik op een waarde van 375 euro (zonder voedselvoorraad), wat natuurlijk zwaar onderschat is omdat de potten, borden en bestek niet mee is gerekend. Ik gok dat 500 euro een betere schatting zou zijn.

 

3 gedachtes over “Konmari #4b: Komon: De keuken en de voorraadkast

  1. Je moet eens de aldi in de gaten houden. Daar komen vaker zulke pannen in de aanbieding. Mijn gietijzeren wok heb ik gekocht op marktplaats. Iemand had dit cadeau gekregen bij een kerstpakket en verkocht dit.

    Like

Laat een reactie achter

