De administratie

Blijkbaar is de administratie nog altijd en rotklusje, aangezien er vele reacties waren op het derde deel van mijn Konmari-reeks: de paperassen. Het het was gewoon een rot-klusje. Die ik al vele keren had gedaan, maar er dus niet minder op werd.

Het is op zich logisch: bijna elke week krijg ik wel eens wat binnen van de postbode. Op zich is de administratie niet een monster, je moet het alleen temmen.

Het begint altijd met mijn post: als ik post krijg, open ik het onmiddelijk. Ik stel het alleen uit als mijn blaas eerst leegmoet na een lange dag op de uni, maar in feite gaat de post voor alles.

Dan, toegegeven, kan de post af en toe wel eens op mijn bureau liggen, maar nooit langer dan een week. Op vrijdag ruim ik alles op en stop ik alles netjes weg. Ik heb een map met de administratie, een huishoudmap en een textielmap. Dat laatste is natuurlijk omdat ik zelf fan ben van textiel. Patronen en werkbeschrijvingen gaan erin.

Maar goed. Het gaat over de administratie. Ik probeer zo digitaal mogelijk te gaan: mijn loonstrookjes ontvang ik digitaal en die sla ik op, op mijn harde schijf. Enkel jaaropgaves wil ik nog wel eens printen als ik mijn belastingaangifte moet doen.

Dan heb ik nog een gedeelte toeslagen, een gedeelte belastingen (boeh!) en verzekeringen. Voor de verzekeringen bewaar ik alleen de meest recente polisblad, van alles toeslagen en belasting gerelateerd vijf jaar. Dit zit geordend per jaar, dus na vijf jaar kan ik gelijk de hele insteekhoes van dat jaar pakken en door de shredder gooien.

Verder heb ik nog een gedeelte facturen. Van online aankopen hou ik de factuur digitaal in mijn mailbox. De papieren versie gaat weg, als ie arriveert en het product prima is. Zo niet, hou ik het nog een tijdje tot het is afgehandeld. Alleen van hele grote aankopen (mijn auto, mijn schoolboeken) wil ik nog bewaren. Ik wil mijn schoolboekfacturen verwerken in mijn inventaris, zodat ik weet welk boek wat gekost heeft. Altijd fijn voor mezelf en de verzekering.

Als laatste heb ik nog een categorie “overige”. Daar zit dus dingen in zoals mijn hepatitis B paspoort (als labmens is het ontzettend handig om daarvoor ingeent te zijn). Ik ben dus een stuk georganiseerder dan Marie Kondo, omdat zij adviseert om alles gewoon in een doorzichtige map te doen. Dat is natuurlijk ook een optie, als de administratie je gewoon tegenstaat. Dan zorg je tenminste dat je alles terug kan vinden. En niet drie hoog achter in een of andere kast terugvind. Als dat dan lukt.

Maar wat is dan de ultieme gouden tip voor het opruimen van je papieren? Heel makkelijk. Men neme een kookwekker. Bonuspunten als ie net zo schattig is als de mijne – mijn kat van de b.lokker (zie beneden, niet mijn foto). Pak een stapel met papier. Zet de wekker op een half uur, en tot dat de katkookwekker afgaat, ben je met het papier bezig. Als de kookwekker afgaat, ben je klaar. Gewoon lekker de boel de boel laten. En dan de volgende dag weer dertig minuten, en de dag erna ook. Net zolang de hele stapel weg is gewerkt. En klaar is kees… uh, minimaal.

Kattenkookwekker

Mijn kat. Van de b.lokker.

Maar goed, zoals ik ook al vertelde heeft het mij ook meerdere opruimrondes gekost voor ik op mijn eigen systeem kwam. Het is makkelijk, simpel en het belangrijkste: het werkt voor mijn. Daar kan geen enkel (japanse) opruimgoeroe tegenop. Succes!

3 gedachtes over “De administratie

  1. Hahaha, vind ik een goeie! Een kookwekker nemen. Die zou je ook moeten zetten met op Internet gaan, of blog’s zoals deze te lezen! Daar gaat heel wat tijd in zitten.

    Like

  2. Ik ben erg dankbaar voor je berichtje van de week. Na een kop koffie om moed in te drinken, ben ik aan de slag gegaan met onze administratie! En ik ben zo blij dat die klus weer gedaan is. Nu alleen een kwestie van bij houden, een leer puntje voor ons.

    Like

Laat een reactie achter

