Konmari #3: Paperassen

Nieuwe dag, nieuwe ronde. Dit keer staat het papier op het programma. Ik merk dat ik het moelijk vind om alle papier bij elkaar te zoeken. Papier ligt overal in mijn kamer. In de kast, onder het bed, op het bureau…  En ook de rest van de kamer ziet er nog steeds niet uit. Waar begin ik in hemelsnaam. Ik pak er de subcategorielijst bij:

  • Garantiepapieren en handleidingen
  • Loonstroken/Jaaropgaves
  • Facturen en dergelijke
  • Belastingpapieren
  • Schoolaantekeningen
  • Bonnetjes
  • Kortingsbonnen
  • Kasboeken
  • Visitekaartjes
  • Kaarten (kerstkaarten enzovoorts)
  • De rest van mijn administratie, zoals mijn hepatitis b paspoort en donorregistratie
  • Alle andere papieren, zoals schoonmaakmiddelrecepten en aantekeningen van een spirituele cursus die ik volg.

De schade
Wat ging er weg: teggoedbonnen die niet meer geldig waren, een inspirerende quote die ik toch niet zo inspirerend vond, oude bonnetjes en tickets waarmee ik een prijs kon winnen maar niets gewonnen had, een oude foto van ik-weet-niet-wie, handleidingen van spullen die ik niet had, of wiens handleiding online stond (en nam gelijk een cd-versie mee). Ik besloot om de facturen voor de dingen die ik niet meer heb, zoals de facturen voor mijn oude auto, weg te doen. Voor andere facturen, zoals de wegenwacht, bewaarde ik alleen de meest recente factuur.
Wat hield ik: een bon voor 20% korting op een knipbeurt (eigenlijk hoognodig), een overzicht van waardevolle spullen die ik nog wil invullen ed., financiele jaaroverzichten een map met lopende zaken die ik stuk voor stuk af wil werken (plan volgt nog), kledingpatronen en andere belastingtechnische zaken. Onder andere.

Ook vond ik een stapel formulieren die al ingevuld en opgestuurd moesten zijn. Van de DUO. Yikes. Gelijk ingevuld en in mijn tas gestopt. Morgen op de uni inscannen en dan aangetekend laten versturen.

Veel papier gaat nu weg, maar het grootste gedeelte gaat mee naar thuisthuis om daar geshred te worden.

De inventaris
Tja, er is heel moeilijk om een waarde aan al het papier te hangen. Vandaar dus de waarde een “fictieve” nul is. Anders dan de boeken heb ik een gedeelte gelukkig digitaal (zoals de meeste jaaropgaves), en bij brand zal er een groot deel gewoon voor eeuwig kwijt zijn. Dan hoop ik dat de belastingdienst de eerste vijf jaar daarna niet op de stoep staat. Wat ik wel heb gedaan is opgeschreven wat ik in welke map kan vinden. Gewoon een kleine inventaris per map.

Mijn gedachtes
De paperassen waren nog best wel een klusje, maar gelukkig is nu alles goed georganiseerd. Ik had gedacht dat ik vrij goed georganiseerd was qua administratie. Dat vergemakkelijkte het opruimen wel. Wel heb ik er een hele avond over gedaan, wat ik niet verwacht had. Maar wieeee…! Ik heb nu ruimte over. Ik weet echt niet waardoor het komt, maar extra ruimte is altijd leuk. 😀

De volgende categorie is Komono. Een hele grote categorie, maar ik denk dat het de meest bevredigende categorie is, die, als deze af is, mij veel rust gaat brengen.

5 gedachtes over “Konmari #3: Paperassen

  1. Ik moet ook nodig aan de slag met de papieren, maar ik stel het al uit vanaf de belasting aangifte, er ligt nu een hele la vol met papieren pff.. Zal ik wel of zal ik niet nu aan de slag gaan… Eerst maar een kopje koffie.

    Like

  2. Kocht destijds voor 70 euro een scanner, en heb daar alles mee ingescand. Als extra back up voor de dingen die ik echt niet kwijt moet raken, of juist om dingen (zoals facturen en garantiebewijzen en oude pensioenoverzichten) weg te kunnen doen. En voor oude foto’s, kindertekeningen en zulks. Ik heb nu nog één map, met alles. Aangezien ik praktisch alles via internet koop, bewaar ik de mails daarvan in een mapje met ‘garantiebewijzen’ in mijn mail. Voor in de papieren map heb ik een insteekhoes waar ik alles dat relevant is voor de belastingopgave, het jaar door in verzamel. Maar het duurde wel een aantal opruimrondes -net als met mn huis- voordat het zo werd 😉

    Like

  3. Pingback: De administratie | Minimaal Leven

Laat een reactie achter

